Worden er ook ''radiatorribben'' verkocht?
De temperatuur in mijn kamer is meestal lager dan de andere kamers/ruimtes in ons huis. Ik heb dan ook een vrij grote kamer (4 bij 5 of 6) met grote ramen, daar komt ook nog eens bij kijken dat ik in de loefzijde van het huis zit.
Vooral in de winter kan de temperatuur in mijn kamer onder het aangename komen terwijl het in de rest van het huis ongeveer 21 graden Celsius is. Ik ben dus op zoek naar wat manieren om het wat warmer te houden in mijn kamer. Tot nu toe heb ik mijn marmeren vensterbanken (die behoorlijk wat kou afstralen) bekleed met wat doeken en doe ik mijn rolgordijnen zo vroeg mogelijk naar beneden.
Het probleem is nu dat ik een enkelzijdige radiator heb die moeite heeft met het op temperatuur houden van mijn kamer. Ik ben vrij handig, maar het aanleggen van een dubbelzijdige radiator is geen klusje voor mij. Ik dacht er dus aan om een ''wannabe'' dubbelzijdige radiator te maken door er ribben, die tussen een tweezijdige radiator zitten, aan vast te maken. lijmen, lassen, kitten, dat maakt niet uit. Het probleem is dat ik die ''ribben'' nergens los kan vinden. In de afbeelding is te zien wat ik bedoel.
Weten jullie misschien of die dingen überhaupt los te koop zijn en waar ik die dan kan vinden? Of moet ik gewoon een dubbelzijdige kopen en het uit elkaar halen?
Bij voorbaat dank!
Pesu
Ik heb overigens een paneelradiator, hier zijn die ''ribben'' dus vrij makkelijk aan vast te maken.
Je kunt misschien beter voor alleen de koude maanden een ventilatorkacheltje erbij plaatsen.
Wordt de radiator wel helemaal warm?
Als er een groot verschil te voelen is tussen waar het warme water erin stroom en de plek waar het er weer uit stroom dan geeft ie alle warmte die die af kan geven al af en zullen dit soort dingen niet helpen. Dit soort ribben zitten trouwens nooit aan de voorkant, daar wil je niks hebben, anders belemmer je de stralingswarmte. Het zou dus sowieso aan de achterkant moeten. Detail: de ribben zijn niet voor meer stralingsoppervlak, maar voor meer contract oppervlak tussen het metaal en de lucht. Zit er al radiatorfolie tegen de muur achter de radiator en eventueel tegen de onderkant van de vensterbank?
het moet 1 geheel zijn.
Gewoon na het stookseizoen de radiator vervangen door een
type met meer capaciteit .
En nu kan je even een radiatorfolie aanbrengen.
http://tonzon.nl/radiatorfolie/
In de geval gewoon de folie op de muur doen.
In plaats van folie kan je er ook een metalen plaat achter zetten, of zelfs een houten plaat, elk materiaal heeft een andere effect, maar het scheelt altijd wat.
Zet er maar iets tussen om te proberen, de muur zal kouder aanvoelen, dus gaat er minder warmte de muur in. Hoe veel ruimte heb je achter de radiator? Als je teveel van die ruimte gaat gebruiken dan heb je kans dat je de luchtstroom belemmert en dan werkt ie juist slechter. Ik zou voor de ribben aluminium gebruiken, want makkelijk te bewerken en goed warmte geleidend. Je zou ook een paar pc ventilatoren lucht achter de radiator langs kunnen laten blazen, keukenplintverwarming werkt ook zo.
Zou dan ook betekenen dat ik mijn pc aan moet laten. Die is al vrij lawaaierig door al z'n koelers. In idle is het zelfs niet echt prettig en in load al helemaal niet (3D CAD, CAD simulaties, Full HD renderen enzo.).
Ervan uitgaande dat dit ooit door een installateur ingesteld is kan je er beter vanaf blijven, anders kans op boze gezichten als een andere kamer niet meer warm wordt. De radiator wordt heet. Door extra lucht achter de radiator langs te forceren kan de radiator daar meer warmte kwijt en verhoog je het vermogen.
Een paar pc fans zullen de lucht in de hele kamer niet voelbaar beïnvloeden. Filmpje:
http://www.renewable-energy-now.org/2013/01/jaga-dbe/
Werkt ook met een gewone tafelventilator, maar dan beïnvloed je de lucht in de kamer wel, werkt prima als je zelf niet in de kamer bent, dus als je er een hebt: proberen. Kabeltje aansluiten: Gewoon proberen met een oude adapter, daar kan weinig fout mee gaan. Stekkers eraf knippen, verbinden en als het werkt een stukje tape erom doen.
Kijk ook naar het verschil in vermogen hier tussen een T10 en een T22.
http://www.warmteservice.nl/search.do?fh_location=//catalog01/nl_NL/categories%3C{catalog01_4}/brand%3E{henrad}/_240000_brackets%3E{30020t2fm2039920mm}/_250500_brackets%3E{100020t2fm20119920mm}
Verder: is het huis goed geïsoleerd ? Spouwmuurisolatie, heb je HR++ beglazing, tocht het door kieren enzovoorts. Alu-folie achter de radiator scheelt ook iets. Een radiator vervangen en Alu-folie plakken is nu relatief eenvoudig te doen, zeker als je losse ribben kunt lassen moet dit wel te doen zijn. De rest is iets voor over een paar maanden. Eventueel draai je beneden in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt 1 radiator dicht, dan zal de CV-ketel het water heter moeten stoken om op die 21 graden uit te kunnen komen mbv de resterende radiatoren. Jouw radiator geeft dan meer warmte af door de hogere watertemperatuur. Dit kost waarschijnlijk wel meer gas, dus bedenk vooraf of je het dat wel waard vindt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.