Mag je de pomp van de vloerverwarming uitschakelen? Zie verdere omschrijving
We bezitten een huis met een betonnen benedenvloer, en hebben daar vloerverwarming in aangelegd. De rest van de verdiepingvloeren zijn van hout, en het pand is door gebrek aan goede isolatie op de rest van de verdiepingen koud.
Doordat de vloerverwarming de benedenverdieping op een behaaglijke temperatuur houdt, en deze veel minder snel afkoelt dan de overige ruimtes, registreert de thermostaat de kou boven niet, en pompt dus geen warm water rond zolang het beneden lekker warm is.
De oplossing die ik voor ogen heb is deze:
ik wil een extra thermostaat op de slaapverdieping hangen. Middels een relais wil ik de spanning op de vloerverwarmingspomp verbreken, als het boven te koud is.
Hierdoor registreert de thermostaat beneden dat het kouder wordt, en gaat warmwater rondpompen door de radiators. Doordat de pomp onderbroken is, zal de vloerverwarming even niets doen, totdat de thermostaat boven de juiste temperatuur registreert. Nu wordt de pomp beneden weer "vrijgegeven" en wordt de benedenverdieping opgewarmd, tot de juiste temperatuur is bereikt. Om te zorgen dat het boven niet té warm wordt, wanneer er beneden nog opgewarmd moet worden, wil ik op alle radiatoren thermostaatkranen monteren om dat te verhelpen.
Mijn vraag is nu: Is dit een mogelijke oplossing?
Mag de vloerverwarmingspomp onderbroken worden (het gaat om enkele momenten per dag)
Wat vinden jullie van deze oplossing?
(alleen 1 thermostaat beneden en nergens thermostaatkranen?) Hoe gebruik je de verwarming boven?
(meestal aan/open of alleen handmatig openzetten als er iemand is)
Wordt het er nu wel te warm als ie beneden nog aan het opwarmen is? Kan je CV-ketel 2 thermostaten hebben?
(dit is de belangrijkste vraag, want dat kan niet altijd bij een moduleerde thermostaat)
echter krijg je boven dan pas warm water als de thermostaat beneden aan slaat, dus als het beneden kouder wordt.
Daardoor krijg je beneden temperatuur wisselingen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.