met wat kan ik mijn tegelvoegen op mijn keukenaanrecht preventief bewerken tegen verkleuring door etenswaren (dus NIET tegen schimmel en kalk)?
Ik heb mijn houten aanrecht betegeld met mozaiekjes en gevoegd uiteraard.
Met deze ingreep hoopte ik om het aanrecht minder kwetsbaar te maken voor water en het makkelijker te kunnen schoonhouden. Die tegels zijn dan ook prima, maar die voegen zuigen alle kleuren op die erop komen. Maak ik spinazie schoon, dan heb ik groene vlekken, met bieten roze vlekken, tomaten rode vlekken etc.
Punt is dat die kleuren er echt intrekken en ik krijg ze er nauwelijks (lees : niet) nog af. Voegenreiniger van gelijk welk merk helpt niet, schrobben met schuurmiddel en bleek evenmin, bleek laten intrekken ook niet, azijn ook niet... enz enz enz dus ik weet het even niet meer.
De voeg is lichtgroen, omdat dit mooier uitkomt met rode tegels (ze steken dan niet zo fel af). Dus een tegelwitter of zoiets is ook niet geschikt. Plus zou ik dat dan bijna elke dag moeten gebruiken...
Daarom zou ik de voegen opnieuw met een dun laagje voegmiddel willen vullen (dat kan er nog best bij) maar dan met iets wat ik kan behandelen zodat het nadien geen kleuren opzuigt. Wat kan ik hiervoor best nemen? Of is er een andere manier om preventief het opnemen van kleuren te vermijden?