Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe maakt je een lamp waarbij een tafereeltje beweegt door de warmte?

je hebt er verschillende soorten in :
- een lamp met daarom heen twee kapjes. het ene kapje begint te draaien zo gauw de lamp brand en projecteert hierbij soms ook iets op de muur
- een lamp waarbij bv. een waterval schijnbaar begint te stromen
en lukt dit wel met een spaarlamp (die geven immers weinig warmte af)

Toegevoegd na 17 uur:
ik bedoel dus een carrousel lamp

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik weet niet, of een spaarlamp warm genoeg is, probeer het daarom uit met simpele middelen.
Voor je veel tijd en geld kwijt bent.

Je kunt een binnenkap maken van (dik) papier met een tafereel eruit geknipt (delen dubbelvouwen en dan knippen, zoals je vroeger "kerstboompjes knipte'.

Het binnenkapje moet taps toelopen, maar ook nog spiraals-gewijs (heel licht). Om hem te laten draaien. (zie later)

Maak bovenop de vaste kap van de lamp een haakje:
Van vrij stevig ijzerdraad maak je een kruis / vierkantje. (roostertje) Midden van het kruis boven de warme lamp, uiteinden vast aan de vaste lampenkap.
In het midden maak je dan een haakje, waar je het papieren binnenkapje aan gaat vastmaakt met naaigaren.

Met het naaigaren maak je het binnenkapje vast, zorg dat er uiteindelijk 1 draadje naar dat haakje gaat. Hierbij zorg je, dat het binnenkapje licht "scheef" wordt, spiraal-vorm.
Anders kan hij niet draaien.
Het draadje moet ook dun zijn (naaigaren) omdat het maar 1 richting op gaat draaien.

Het mooiste zal zijn, als je het haakje kan laten draaien in het roostertje boven op het vaste kapje.
Dan zal de draad niet opdraaien.

Ik hoop, dat je het een beetje kan volgen.
Veel succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het roostertje is niet moeilijk, met de draadjes.
Maar het kapje zelf helemaal mooi recht krijgen, is me nog nooit gelukt, omdat het in spiraalvorm moet.

Maar als je buitenkapje niet te doorzichtig is, zie je dat eigenlijk niet.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik kan geen afbeelding vinden van een kapje.
Maar wel van een warmte-slang, die beweegt.
Het principe, van die spiraal, moet je ook in het lampenkapje hebben, omdat het anders wel warmte kan "vangen" maar niet kan draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing