Heeft het veel invloed op de warmte als je boven een verwarming op basis van luchtcirculatie een stuk ruimte verliest? (zie uitleg)
Ik heb een verwarming die geen stralingswarmte afgeeft, maar de kamer warm maakt via luchtcirculatie (voor de verwarming hangt een grote plank met wat open ruimte aan de onderkant waar koude lucht aangetrokken wordt, en een open ruimte aan de bovenkant waar de warmte weer de kamer in gaat, zonder de plank werkt ie minder sterk).
De muur waar die verwarming tegen aan staat is in de winter erg koud, en daarom wil ik proberen die muur wat te isoleren in de hoop dat dan minder warmte via die muur verdwijnt.
Nou is mij door iemand aangeraden om een stukje boven de verwarming van die piepschuim isolatieplaten met daaroverheen van die zilverkleurige radiatorfolie te hangen.
Ik vraag me alleen af of dit niet teveel ruimte inneemt boven de verwarming, en daarmee de luchtcirculatie wat belemmert, en of dat dan misschien een groter negatief effect heeft dan het positieve effect van het isoleren.
De verwarming zelf is 10cm diep (en daarnaast zit nog 1 of 2 cm tot aan die plank), het isolatiemateriaal zou zo'n 4cm van die ruimte weghalen.
Als het isolatiemateriaal zo'n 7 cm boven de verwarming begint, heeft dat die 4cm dan veel invloed op de luchtcirculatie?
En zou het veel helpen om 'm bijvoorbeeld 15cm erboven pas te laten beginnen (verrekend met hoeveel muur dan minder geïsoleerd is).
Of kan ik beter die piepschuim weglaten en alleen radiatorfolie gebruiken (die is maar een paar mm)?
Ik snap dat veel afhangt van de specifieke situatie, maar alle informatie en elk advies zijn welkom.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.