hoe maak ik een koppeling zodat ik één lamp vanuit 2 aparte schakelaars uit en aan kan doen?
op mn slaapkamer (vroege zolder) heb ik een lamp die ik beneden kan aandoen en boven uitdoen (aan de mezzanine). Maar als ik dan de volgende dag diezelfde lamp beneden terug weer wil aandoen, moet ik eerst naar boven om ze uit te doen aan de mezzanine, anders gebeurt er niks.
kan ik de schakeling zo maken dat ik de lamp aan beide schakelaars uit en aan kan doen? zo ja, hoe?
Je hebt wel verschillende variaties voor de rest van de contacten. (zie andere antwoorden b.v.)
Alleen de Franse schakeling is hier verboden. Je mag in Nederland nl. niet de Fase (L) schakelen. (Bruine draad). Het moeten wel wisselschakelaars zijn, (3 contactpunten) maar geen zorgen, de bouwmarkt verkoopt al decennia geen normale enkelpolige (2 contactpunten) meer. Dus als je al 1 of 2 schakelaars hebt liggen dan zal deze ongetwijfeld geschikt zijn.
De bruine draad zet je op de L-contact van wisselschakelaar 1. Vanaf de andere 2 contacten trek je zwarte draden naar de andere wisselschakelaar. Maak niet uit welke, als het maar niet op de L is.
Deze L sluit je aan met ene zwarte draad op de lamp. (middencontact).
De andere contact van de lamp sluit je aan op de blauwe draad, zoals je die in elke centraaldoos hebt. Als er nog aarde op de lamp aanwezig is (PE) dan sluit je die aan op de groengele draad.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.