Ik heb een plafond aansluiting met een rode en een zwarte draad, een lamp met een blauwe en bruine draad en mn schakelaar heeft zowaar zwart /zwart ?
als ik de draden op welke manier dan ook aansluit , schiet de aardlek eruit
Toegevoegd na 25 minuten:
als ik er een stopcontact op aansluit(bv vloerlamp) dan knalt de aardlek er niet uit ( heb even geen spanningsmeter bij de hand)
Toegevoegd na 19 uur:
ik heb waar het lichtschakelaar/stopcontact zou moeten komen even de lambisering weggehaald en gekeken hoe het daar nu zit. er is een kroonsteen daar steekt rood , groen en zwart in. mn schakelaar zw/zw steekt hier in de rode en groene, wie kan mij vertellen hoe ik daar een lichtschakelaar/stopcontact van kan maken (plafond heeft rood en zwart en ik kan daar niet bij tenzij ik het hele plafond eruit ga halen en daar heb ik echt geen zin in
excuus als het wat verward klinkt , ben beginnend klusser ;-)
Toegevoegd na 1 dag:
Nu, ik heb gevonden wat het probleem was, het rode draad aan het plafond had eigenlijk groen moeten zijn (oude installatie) en had zeg maar verlengd moeten worden met een bruine , maar iemand ( vorige bewoner) had daar een zwarte voor gebruikt na het verwijderen van de lambrisering had ik goed zicht op de aansluitingen , na wat geprobeer met de draden kwam ik erachter welke draad voor wat moest zijn, er klopte in ieder geval een aantal draden(kleur) niet.
nu werkt de lichtschakelaar naar behoren en kan ik stroom uit het stopcontact halen
dank voor de mogelijke antwoorden, soms moet je wel eens iets kapot maken om het weer te kunnen maken
m.v.g. HLLRSR
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.