Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit ik deze lamp aan?

De lamp deed het vanmorgen wel en was aangesloten aan een ventilatortje. De ventilator is kapot en die heb ik afgekoppeld.

De plaffonière heeft een blauw en een bruine draad. de draden uit het plafond zijn zwart en rood/bruin.

op de een of andere manier krijg ik het lampje niet meer brandend. Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

zwart is de schakel draad deze komt uit de schakelaar die op de muur zit. deze moet je aansluiten opde Bruine draad van de plaffonière. De rood draad gaat op de Blauwe draad van de plaffonière.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb het vermoeden dat de fout in de schakelaar of de bedrading zit. Probeer ook die ventilo eens op een andere plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de situatie niet helemaal, dus verbeter me maar als ik iets verkeerd zeg.

De ventilator zit in de muur,
de lamp aan het plafond.

Wat heb je met de lamp gedaan?
En waarom, want om die ventilator af te koppelen hoef je toch niks bij de lamp te doen. (of heb je iets in de centraaldoos gedaan?)

Als je verder niks gedaan hebt dan denk ik dat er iets in serie stond. (dat hoort niet zo)
Je kan dat checken door de draden die op de ventilator zaten door te verbinden, maar dat is nogal gevaarlijk. Het is veiliger om op die draden (tijdelijk) een lamp aan te sluiten, dan kan je meteen zien wat er gebeurt.

Bij 2 draden en een gewone gloeilamp maakt het voor de werking niet uit hoe de draden worden aangesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lamp brandt waarschijnlijk alleen als de ventilator draait. Dus moet je een zwarte en een rode draad rechtstreeks op de lamp aansluiten.
Meet met een spanningszoeker dan of je wel spanning op de rode voedingsdraad hebt.
Anders is je schakelaar stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing