Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat ik tintelingen voel als ik de thermostaatkraan (douche) aan raak?

Het gebeurt mij regelmatig. een soort scherpe "pijn" alsof er stroom door loopt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Blijkbaar is er iets mis met de aarding van je waterleidingnet.
Ik zou hierover het energie bedrijf eens bellen of hun één en ander kunnen doormeten.

Toegevoegd na 46 minuten:
Ik zou het zeker laten oplossen, de kans dat je een doodsklap krijgt is niet denkbeeldig.
De kans bestaat dat jou woning helemaal niet geaard is en er alsnog een aardedraad gelagen moet worden.
Normaal gaan deze met de hijpalen mee de grond in maar aangezien er op veel plaatsen niet gehijd hoeft te worden zal de aardedraad alsnog de grond in geslagen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook een apparaat met een te grote lekstroom zijn, probeer zoveel mogelijk apparatuur los te koppelen van het licht net, dus echt stekker er uit. Vergeet ook de verwarming pomp niet, met name dit apparaat heeft nog wel eens doorslag. Zo kan je het probleem lokaliseren/oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voelt de lekstroom die ergens in je huis van een electrisch apparaat vrij komt.
Deze lekstroom gaat via de aardaansluiting door je waterleiding en dat is de tintelingen/ prikjes die je voelt aan je kraan.
Metalen voorwerpen in de 'natte ruimte' moeten geaard zijn voor de veiligheid, maar soms komt de lekstroom precies vanaf de andere kant de 'natte ruimte' in.
Er klopt iets dus niet met je aarde in huis.
Heb je wel een aardlekschakelaar?
En doet hij het nog wel.
Is alles goed aangesloten?
Daar moet ergens het probleem zitten.
Apparaten zoals een koffiezet apparaat, wasmachine, wasdroger, aquarium, broodrooster, electr. oven, strijkbout, electrisch kacheltje, tuinverlichting, vijverpomp enz. kunnen dit probleem veroorzaken.
Al dit soort dingen er uit trekken en kijken of je het nog steeds voelt, daarna een voor een de stekker er weer in, net zo lang totdat je weer prikkelingen voelt, dan weet je welk apparaat het is.
Maar ook dan , moet je het na laten kijken ( aardlek) want je mag nooit stroom voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing