Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik zelf een terras bouwen (ik mag het niet aan het huis vastmaken)?

Graag wil ik een terras aan mijn achtergevel, op ongeveer 3 meter hoogte. Nu zag ik in verschillende landen al mensen die zelf een terras bouwen. Ik vroeg me af of dit haalbaar is, om dit zelf te doen. Dat zal wellicht veel goedkoper zijn dan het te laten doen, maar hoe maak ik het stevig genoeg om te gebruiken?
Ik mag het vanuit Stedenbouw niet aan mn huis vastmaken omdat de gevel niet voldoende kracht heeft om iets "hangends" te dragen. Achteraan heb ik wel een koer over de breedte van mn huis.
De afmetingen van het terras zijn 2 meter diepte en 5 meter lengte (het gaat eigenlijk over een afdak waarvan ik een klein stukje zal gebruiken als terras). Tegelijk moet ik in het afgebakende stukje ook zorgen voor zichtschermen, en natuurlijk heb ik ook een borstwering nodig (hiervoor kocht ik een gietijzeren stuk van 180 cm, dat oorspronkelijk voor een raam stond)

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zou de palen niet in de grond zetten, dat is leuk voor een schutting, maar niet voor een constructie die wat meer te verdragen krijgt.
Als een paal door rot, merk je dat uiteindelijk doordat een schutting omwaait. Een terras zal instorten..

Dus eerst beton, eventueel al met een steun erin, en dan de palen in de steun. Ook hoef je dan minder lange palen te gebruiken.

Ik lees in je uitleg, dat ie niet aan het huis vast mag, omdat de muur het niet kan hebben, maar je mag hem er waarschijnlijk wel aan vast maken, zolang het gewicht maar via de palen naar de grond gaat.
Dit is handig, omdat je je daardoor minder zorgen hoeft te maken over de stabiliteit.
Iets op hoge palen zetten zorgt al snel dat het wankel wordt, daar is makkelijk wat aan te doen, maar je kan alles ook aan de gevel verankeren.

Wordt het een terras, dus met planken en kieren of moet ie helemaal dicht. (dus droog eronder)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allereerst zou ik palen gebruiken die een behoorlijk eind de grond in kunnen. Dus minimaal een meter langer dan de hoogte die je wilt bereiken. Gaten AAN huis graven en daar beton instorten. Palen erin en laten drogen. Op die manier staan ze stevig, maar zitten ze NIET AAN je huis vast. De palen kun je natuurlijk heel dicht aan je huis plaatsen.

Suc6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing