Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe ik eerst : voegen herstellen en dàn gevel reinigen met hogedruk, of omgekeerd?

In de westelijke gevel van ons huis ontbreken toch wel vele voegen (huis is 22j oud). Bovendien staan er toch wel veel mos- en algenafzettingen op die gevel en da's geen fraai zicht. Binnen kampen we met enkele vochtige plekken (zilt en afbladderende verf). Mijn echtgenoot wijt dit probleem aan slagregen op de plaatsen waar geen voegsel meer is. We willen de gehele westgevel terug opvoegen, maar ook eens met de hogedruk afspuiten. Wat doen we nu best het eerst, eerst afspuiten en dàn pas heropvoegen of omgekeerd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een muur moet je niet met een hogedrukspuit te lijf gaan. Ten eerste krijg je de muur niet goed schoon en ten tweede wordt deze zeiknat. Om een gevel te reinigen moet je deze laten zandstralen, vervolgens de voegen eruit laten hakken, daarna opnieuw laten voegen en tot slot impregneren. Ik heb vorig jaar de voor en achtergevel van mij huis laten doen voor ongeveer 1.400 euro. Dit ter indicatie, want ieder huis is weer anders. Maar mijn huis is weer als nieuw, ook nu we een jaar verder zijn.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eerst reinigen met hoge druk. Daarna je voegen herstellen.

Je zal ze in eerste instantie iets meer beschadigen als je met een hoge druk dit zal doen, maar je moet ze immers toch herstellen.

Zorg er wel voor dat je het met een stoom hoge druk reiniger doet, anders krijg je bijna de aanslag er niet af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De muur moet natuurlijk eerst schoon gespoten worden, en dan voegen anders spuit je de voegen weer er uit.
Meschien kun hier na de muur inpregneren.Louis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst de losse cement uit de voegen hakken, daarna de hogedrukspuit er op, goed in de voegen spuiten, muur schoon maken, wat laten drogen en dan gaan voegen.
Vochtige plekken in huis heeft vrijwel altijd te maken met een onvoldoende isolatie, of door het ontbreken van een spouw.
Maar in een huis van 22 jaar zit er wel een spouwmuur in.
Mocht er vocht door je buitenmuur komen, dan kan dat door de spouw niet in je binnenmuur terecht komen, of er moet veel rotzooi in je spouw zitten. ( koude en vocht brug)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst met de hogedrukspuit aangezien er heel wat losse en slechte voegen uit zullen gaan door de druk die erachter staat.

dan kan je het weer opvullen met voegmortel.

wil je in de toekomst aanslag voorkomen is het mogelijk een speciale coating aan te brengen zodat het vocht niet in de muur trekt en algen/mos hier niet meer op zullen groeien.

dit voorkomt ook het doorslaand vocht waar je last van hebt.
blijft het binnen nog vochtig dan kan het ook optrekkend vocht zijn, maar dan weet je in ieder geval dat het niet van de buitenmuur afkomt.

succes met klussen

bij de link meer info over 1 product. onderling kan er prijsverschil in zitten en misschien is het voordeliger om de caoting aan te laten brengen door een bedrijf als je zelf de muur hebt gereinigd en de voegen weer hersteld hebt.
ik weet niet hoe groot de muur is, maar als je even google erop los laat kan je een goede indruk krijgen wat betreft een voordelig(er) kostenplaatje in jullie situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing