Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe ik eerst : voegen herstellen en dàn gevel reinigen met hogedruk, of omgekeerd?

In de westelijke gevel van ons huis ontbreken toch wel vele voegen (huis is 22j oud). Bovendien staan er toch wel veel mos- en algenafzettingen op die gevel en da's geen fraai zicht. Binnen kampen we met enkele vochtige plekken (zilt en afbladderende verf). Mijn echtgenoot wijt dit probleem aan slagregen op de plaatsen waar geen voegsel meer is. We willen de gehele westgevel terug opvoegen, maar ook eens met de hogedruk afspuiten. Wat doen we nu best het eerst, eerst afspuiten en dàn pas heropvoegen of omgekeerd ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een muur moet je niet met een hogedrukspuit te lijf gaan. Ten eerste krijg je de muur niet goed schoon en ten tweede wordt deze zeiknat. Om een gevel te reinigen moet je deze laten zandstralen, vervolgens de voegen eruit laten hakken, daarna opnieuw laten voegen en tot slot impregneren. Ik heb vorig jaar de voor en achtergevel van mij huis laten doen voor ongeveer 1.400 euro. Dit ter indicatie, want ieder huis is weer anders. Maar mijn huis is weer als nieuw, ook nu we een jaar verder zijn.
(Lees meer...)
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zandstralen lijkt me overkill voor een huis van 22 jaar oud, ook kan het dat het niet het gewenste effect krijgen. Het ziet er namelijk weer als nieuw uit, persoonlijk vind ik ouder uitziende stenen mooier, maar zoals je zelf ook zegt: elk huis is anders.
paulus811
12 jaar geleden
Een huis van 22 jaar oud is geen oud huis (het is van 1990), maar gewoon redelijk recente nieuwbouw. Daarbij is het niet mooi om een verweerd effect op de muren te hebben, persoonlijk vind ik dat gewoon smerig en niets moois aan. Bij een jaren 30 woning of historische boerderij kan ik me wel iets bij je opmerking voorstellen. Ieder antwoord hierboven komt met een hogedrukspuit terwijl juist een van de problemen is dat er nu binnen al vochtplekken zijn. Dan is zandstralen de juiste aanpak. En omdat de voegen er al grotendeels uit zijn, spuit je ook nog eens de eventuele isolatie in de spouwmuren nat. Dat gaat schimmelen en vervolgens stinken. Dat zandstralen is minder heftig dan het klinkt, want het is speciaal voor gevelreiniging. Er liggen daarna echt geen bergen zand voor de gevel. Grote voordeel is dat je geen zeiknatte muren hebt, zodat meteen begonnen kan worden met uithakken van de oude voegen en opnieuw voegen van de muren. Daarna is het huis idd weer als nieuw, maar vooral waterdicht en bestand tegen vorst voor de komende decennia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dan ook "kan..."
en een iets verweerde steen is iets anders dan vies.
Bijvoorbeeld rode bakstenen vind ik niet mooi de eerste jaren. (smaken verschillen en bijvoorbeeld voor de verkoop van een huis is het een zeer goed idee)
Met overkill, bedoel ik dat heet water hoge druk net zo goed schoonmaakt voor minder geld. Dit is afhankelijk van de soort vervuiling, maar mos/algen vliegen eraf. Zeiknat worden muren niet van hoge druk, zelfs minder nat dan van een dagje wind met regen.
De voegen zijn er echt niet uit hoor, alleen de siervoegen, dus je spuit niet zomaar naar binnen.
Ook door ventilatie gaten spuit je nauwelijks water naar binnen, doordat je onder een hoek spuit. Zandstralen wordt ook steeds meer "nat" gedaan, dus met water onder druk en zand. (of een anders straal middel) 1400,- is trouwens niet duur voor 2 gevels, stalen, hakken, voegen en impregneren. Daar doe ik het niet voor.
Voor een normale gevel, moet je al 200 a 250,- voor alleen de impregneer rekenen. (dus 4 a 500,- voor 2 gevels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan iedereen hartelijke dank voor de antwoorden!

Andere antwoorden (4)

Eerst reinigen met hoge druk. Daarna je voegen herstellen.

Je zal ze in eerste instantie iets meer beschadigen als je met een hoge druk dit zal doen, maar je moet ze immers toch herstellen.

Zorg er wel voor dat je het met een stoom hoge druk reiniger doet, anders krijg je bijna de aanslag er niet af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De muur moet natuurlijk eerst schoon gespoten worden, en dan voegen anders spuit je de voegen weer er uit.
Meschien kun hier na de muur inpregneren.Louis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou eerst de losse cement uit de voegen hakken, daarna de hogedrukspuit er op, goed in de voegen spuiten, muur schoon maken, wat laten drogen en dan gaan voegen.
Vochtige plekken in huis heeft vrijwel altijd te maken met een onvoldoende isolatie, of door het ontbreken van een spouw.
Maar in een huis van 22 jaar zit er wel een spouwmuur in.
Mocht er vocht door je buitenmuur komen, dan kan dat door de spouw niet in je binnenmuur terecht komen, of er moet veel rotzooi in je spouw zitten. ( koude en vocht brug)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Eddijst, ik vrees dat de isolatie in de spouwmuren zeiknat wordt en vervolgens gaat schimmelen als je na het uitkrabben van de voegen de muren te lijf gaat met een hogedrukspuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt wel logisch van jou, maar de muur willen ze toch al schoonspuiten met een hogedrukspuit.
Alle voegen die nu nog los zitten, maar er nog niet uitvallen, komt dan toch ook water in.
vergeet niet, dat de voegen er later na het metselen van de muur er pas ingezet zijn, als de voeg er uit is, wil niet zeggen dat de cement tussen de stenen vandaan is.
Als het goed is, zit er ventilatie in de spouw.
Maar mogelijk zit er veel rommel in de spouw, van de bouw van het huis, komt dit tegen de binnenkant van de buitenmuur, dan kan het vocht ook naar de binnenmuur doortrekken.
paulus811
12 jaar geleden
Ik zie dat ze de muur met een hogedrukspuit willen schoonspuiten, maar probeer ze er juist van te weerhouden. Het cement tussen de stenen (dus achter de voegen) is niet waterdicht, dat is af en toe een klodder die met de volgende steen is aangedrukt. Je spuit dus rechtstreeks de spouw in. Mijn aanpak zou zijn om het te zand- of gridstralen. Dat is droog en maakt veel beter schoon en geeft bovendien nauwelijks bende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik begrijp je wel, maar zandstralen moet je laten doen en dit kan je zelf.
Vergeet niet dat de muur al vol met algen en mos zit, dus de muur is al kletsnat.
Maar zandstralen is natuurlijk een prima behandeling.
En de muur moet vochtig zijn voor goed voegwerk, anders droogt de specie veel te snel, zo zie je alles heeft zij voordelen, maar ook nadelen.
paulus811
12 jaar geleden
Klopt, zandstralen is niet voor de amateur. Ik heb zelf vorig jaar mijn gevel laten vernieuwen en dan blijkt ook dat het uithakken en opnieuw voegen van een muur gewoon werk is voor een vakman. Alles bij elkaar (zandstralen, voegen uithakken en opnieuw voegen plus impregneren achteraf) was ik 1.400 euro kwijt voor zowel voor- als achtergevel. Het huis is dan weer als nieuw. De voegen die er nu nog in zitten, vallen er met de eerstkomende vorst alsnog uit. Door het zelf met lapmiddelen aan te pakken heb je het problemen over jaren nog niet echt opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zandstralen is wel erg mooi he, net een nieuw huis.
En inderdaad wat losse voegen er uit kappen en de rest laten zitten is eigenlijk lapwerk, maar dat is misschien de hele klus wel, want wie zegt dat je dan binnen van je vochtprobleem af bent.
Bijna altijd is het gewoon condens op een te koude buitenmuur.
eerst met de hogedrukspuit aangezien er heel wat losse en slechte voegen uit zullen gaan door de druk die erachter staat.

dan kan je het weer opvullen met voegmortel.

wil je in de toekomst aanslag voorkomen is het mogelijk een speciale coating aan te brengen zodat het vocht niet in de muur trekt en algen/mos hier niet meer op zullen groeien.

dit voorkomt ook het doorslaand vocht waar je last van hebt.
blijft het binnen nog vochtig dan kan het ook optrekkend vocht zijn, maar dan weet je in ieder geval dat het niet van de buitenmuur afkomt.

succes met klussen

bij de link meer info over 1 product. onderling kan er prijsverschil in zitten en misschien is het voordeliger om de caoting aan te laten brengen door een bedrijf als je zelf de muur hebt gereinigd en de voegen weer hersteld hebt.
ik weet niet hoe groot de muur is, maar als je even google erop los laat kan je een goede indruk krijgen wat betreft een voordelig(er) kostenplaatje in jullie situatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ coating is prima zelf aan te brengen, gewoon ff vragen of de steiger van de voeger een dag of twee langer kan blijven staan. Gewoon met een lage druk spuit. Alleen niet die van Bison nemen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding