Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je een pot groente (of appelmoes enz.) het makkelijkst open zonder een gat in het deksel te maken?

Ik heb vaak ruzie met potten groente. Ik krijg ze vaak niet open en moet dan mijn man weer vragen om hulp... Ik zou het ook graag zelf voor elkaar willen krijgen zonder grof geweld of een gat in het deksel. Wie heeft de gouden tip? ( pot ondersteboven houden en erop slaan helpt bij mij niet).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (10)

Gewoon met een schroevendraaier even de zijkant kort oplichten, zodat er wat lucht onder komt. je voorkomt beschadiging van het deksel op die manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan diverse hulpmiddelen om potten te openen, verkrijgbaar in winkels voor huishoudelijke artikelen.

Deksel onder de hete kraan houden werkt soms ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Jarkey! Ik zoek even een linkje voor je :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel simpel: http://www.thuiszorgwinkel.nl/jarkey-potopener.html

Het is een hefboommechanisme, daarmee haal je het vacuum van het deksel af zonder dat je veel kracht nodig hebt. Het deksel zit meteen los, en is ook nog gewoon te gebruiken.

Verkrijgbaar bij thuiszorgwinkels en via internet.

Toegevoegd na 5 minuten:
En er is écht niet veel kracht voor nodig: ik kan zonder handspalken niet eens een theekopje tillen, maar met dit hulpmiddel kan ik wél potten openen (met spalken, dat wel ;-))

Toegevoegd na 3 uur:
Ik meende te weten dat Blokker 'm ook had, heb dat voor de zekerheid nog even nagekeken. Klopt inderdaad, Blokker heeft 'm, en sommige supermarkten ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog zo`n handmatige blikopener waarmee je het deksel kunt opwippen. Daarna kun je het deksel makkelijk opendraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stukje schuurpapier wat je over het deksel legt zodat je meer grip hebt. Tupperware gaf ooit als cadeautje van die geruwde doekjes ,om potten makkelijk te openen, en die zullen ook wel te koop zijn, schuurpapier heeft hetzelfde effect
13 jaar geleden
Met de heft (handvat) van een tafelmes een ferme tik op de deksel geven, hierdoor ontstaat er een luchtlek in de rubberafsluiting en wordt het vacuum opgeheven, je kunt dan makkelijk de deksel verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik geen sterke man in mijn buurt heb, dan tik ik de pot even tegen een muur (of tegen de rand van het aanrechtblad). Met de rand van de deksel kun je een tik tegen de muur geven. Het moet wel in een bepaalde hoek en met een ferme tik. Ik moet zelf ook een paar keer tikken voor ik de juiste hoek heb en de deksel los is. Door het tikken tegen de rand van de deksel komt er een deukje in en lucht in de pot. Je hoort dan een "plop" en dan kun je de deksel zo los draaien :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puntje van boterham mes onder de deksel zetten en deze omhoog trekken (voorzichtig) je hoort dan een pff/plop of zoiets en dan draai je hem makkelijk openen. De deksel is niet beschadigd en je hoeft geen aparaat te kopen, neem aan dat je een boterham mes vast in huis hebt. Je kan het ook met een ander mes doe maar boterham mes is stevig en niet zo scherp en dus veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al 35 jaar een Brabantia allesopener en daar krijg ik werkelijk zonder al te veel moeite ALLE potten mee open. Het is er zo eentje met puntige uitsteeksels aan de zijkant en die druk je in het deksel en dan plopt het deksel zo van de pot af.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb even gegoogled en dezelfde allesopener is nog steeds te koop en kost 12,95 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de potten ook niet met een Jarkey open krijgt (die overigens ideaal werkt!) zijn er nog meer oplossingen.
Ik kan zelf geen enkele kracht meer zetten in mijn linker hand en hem ook niet gericht bewegen, dus als ik kook moet alles met 1 hand. Daarom gebruik ik een elektrische dekselopener. Die van mij is via de revalidatie gekocht, maar even googlen leerde mij dat ze (weliswaar in een beetje ander model dan de mijne, maar dat maakt niet uit) gewoon te koop zijn voor iedereen.
Bijvoorbeeld hier:
http://www.mooihandig.nl/shop/Elektrische-blikopener-p-203.html
en hier:
http://www.mooihandig.nl/shop/Elektrische-dekselopener--p-204.html

Hier hoef je echt helemaal niks voor te doen. Je zet hem op het potje en het apparaat draait voor jou de deksel los met 1 druk op de knop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing