Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het voldoende om de lichtschakelaar uit te zetten, als ik een lamp op wil hangen?

Ik van iemand gehoord ( die er ook wel verstand van heeft) dat het voldoende is om de lichtschakelaar uit te zetten wanneer je een lamp op wilt hangen. Is dit ook zo aangezien de meningen hierover verdeeld zijn?
En hoe groot is de kans dat je in een stroomdraad boort, als je eveneens een lamp op wilt hangen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Gewoon niet gokken en even de stroom erop zetten. Je moet toch de draadjes aan je nieuwe lamp vastzetten

Toegevoegd na 59 seconden:
Hmm even de stroom eraf halen natuurlijk! Dus nee het is niet voldoende om de lichtschakelaar uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet wat je doet en meet of de stroom er ook echt af is dan is het voldoende.
Als het namelijk niet goed aangesloten is dan staat er nog steeds stroom op. (dit kan je alleen maar meten)

Maar zelfs als je weet wat je doet dan is het nog steeds zeer aan te raden de stroom eraf te halen.
Zeker als er meerdere mensen aanwezig zijn is de kans groot dat iemand het licht aandoet. Bewust, uit automatische, of per ongeluk maakt niet uit.

De kans op het doorboren van de stroomdraad is niet te zeggen zonder wat meer informatie. Meestal kan je trouwens wel zien welke kant de draad opgaat bij het ophangpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in muren gaat boren, zou ik de stroom er zeker afhalen; je weet immers niet waar de draden precies lopen. Er zijn wel meters die dat aan kunnen geven, maar hoe precies die zijn, weet ik niet. Ik zou daarbij gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Om een lampje in te draaien, volstaat het heus om de schakelaar uit te zetten. Je zou misschien ook - wanneer beschikbaar - de stekker eruit kunnen halen. Gewoon niet met je hand de fitting (binnenkant) aanraken, alleen maar de peer zelf (het glas), dan kan het zelfs met de lichtschakelaar aan.

Maar zoals je ziet: ja, de meningen zijn hierover verdeeld :).

Als er al spanning staat op een lamp nadat je hem hebt uitgezet (maar dan is de lamp eigenlijk gewoon stuk), dan staat die spanning op de fitting en alles wat daarmee in aanraking komt dat kan geleiden. Maar om een fitting zit doorgaans gewoon goede isolatie - dus beperkt de spanning zich tot (diep) in de fitting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de lamp komen twee draden uit het plafond, een fase en een nul. als je installatie goed is aan gelegd loop de fase via de schakelaar. dus als je deze uit zet staat er geen stroom op. zo hoort het dus. maar je weet niet zeker of het wel juist is aan gelegd. en dat iemand die jouw installatie heeft aangelegd de nul over de schakelaar heeft gezet. gaat de lamp gewoon uit en aan met de schakelaar. maar er blijft wel altijd stroom op de fase staan. conclusie: altijd de hoofd schakelaar uit als je een lamp op gaat hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALTIJD de spanning afschakelen. Als het bijvoorbeeld een wissel- of kruisschakeling is (2 of meerdere aansteekpunten) kan u nooit weten of de schakelaar de fasedraad onderbreekt.
ENKEL bij een dubbelpolige schakelaar is men zeker dat er geen spanning opstaat.

Voor het boren in de muur bestaan er speciale toestellentjes die draden in de muur kunnen opsporen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing