Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke automatische zekering kan ik het beste plaatsen?

Momenteel is het zo dat wanneer de electrische kookplaat en de oven aanstaan de zekering doorslaat.
Ik zie nu dat op 1 zekering van 20C een koelkast, een oven en een afwasmachine zitten. Dit lijkt mij iets te veel van het goede.
Tevens zit de electrische kookplaat op een andere groep met een zekering van C16.
Is dit te weinig? En kan je gemakkelijk een zwaardere zekering laten plaatsen of moet dan ook de bedrading worden aangepast?
Graag advies.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan niet zomaar.
Je zal nieuwe groepen en bedrading aan moeten leggen.
Misschien ook een aardlekschakelaar erbij.

Maar ik begrijp iets niet, je zegt dat:
Als de electrische kookplaat en de oven aanstaan de zekering doorslaat.
Maar verderop zeg je dat de o.a. de oven op een C20 staat en de kookplaat op een C16.
Welke slaat er door? Want als die kookplaat op een C16 slaat kan die nooit een andere door laten slaan..

Is het een ouder huis? Dan kan het meestal wel onder de vloer door.
In een nieuw huis liggen er vaak lege leidingen richting de keuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een zwaardere zekering kan wel, maar dan moet de bedrading daar ook voor geschikt zijn. Als je niet een aparte groep wil (laten) aanleggen voor bv de wasmachine en oven/kookplaat, zul je ze na elkaar en niet tegelijk moeten gebruiken.
Normaal zijn C16 zekeringen per groep (16 A, ca. 3680 Watt). Op een C20 kan maximaal 4600 Watt worden aangesloten.

De maximale stroomsterkte voor 2,5mm² massief koperdraad is 27A en voor 1,5mm² maar 20A.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
Het is dus meer dan onverstandig grotere zekeringen dan 20A voor 1,5mm² bekabeling te gebruiken; het zou dan in theorie kunnen gebeuren dat je kabel (op een zwak punt) smelt en niet de zekering...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten mag je in nederland maximaal 16 ampere zekering op een groep hebben. Dat zou betekenen dat C16 de zwaarste is die je mag hebben. Als dat niet voldoende is, moet je overwegen de groep te splitsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is volledig afhankelijk van uw bedrading.
In Belgie is de norm:
Draad 1,5 mm² = zekering 10A, automaat 16A, in de regel enkel voor verlichting, max 10 lichtpunten per kring
Draad 2,5 mm² = zekering 16A, automaat 20A, voor stopkontakten, max 8 per kring, een dubbel stopkontakt telt voor één.
In de regel worden zware vermogens op een aparte kring aangesloten, zoals kookplaat, oven, wasmachine, droogkast, enz dit om de kring niet over te belasten.

Een nominale belasting kan je zelf berekenen door volgende regel toe te passen, 5Ampère/mm², dit om overbelasting (opwarming) te vermijden.

Keep it safe, Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwaardere zekering kan maar eigenlijk zou dan ook je bedrading zwaarder moeten zijn.
Per groep 16 Ampere (grijze zekeringen) moet je rekenen op een belasting van 3300 Watt, Wasmachines, drogers, vaatwassers, boilers (soms), Ovens, Sommige electrische kookplaten, etc zijn eigenlijk allemaal een aparte groep!
Laat er eens een electricien naar kijken! Deze weet vast de oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing