Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de juiste volgorde bij dakisolatie?

Ik ben druk bezig mijn zolder te isoleren. Hiertoe klemn ik nu 12cm dik glaswol tussen de spanten. Hierna moet er sowel dampremmende folie als rachelwerk voor de aftimmering overheen komen. Welke komt eerst? Eerst rachels en daar overheen de folie en dan de afwerking? Of eerst folie (Op spanten geniet) wn dan rachels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Heb ik toevallig ook vorige maand gedaan.
Eerst de glaswol tussen de spanten, daar de folie tegenaan nieten en dan de rachels.
Dat is de beste manier dan zit de folie lekker strak tegen de isolatie aan.
Lekker klusje, ik ben blij dat ik ervan af ben. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eerst de dampremmende folie, dan de rachels. De folie zit normaliter tegen het glaswol aan, met eerst rachels wordt het een raar gerommel met overal weer lucht tussen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk goed hoe je de dampremmende folie aanbrengt, meestal heeft deze een bepaalde kant (of was dat weer met damp doorlatende folie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide. Eerst dampdoorlatend folie, dan isolatie en daarna dampdicht folie. Als laatste het richel werk.
De richels niet door laten lopen, om één meter, 1cm open. Dit voor ventilatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je een houten dakbeschot van planken. dan zou ik eert latten/tengels daarvoor aan schroeven dan dampopen folie ervoor doen dan de isolatie en dan de dampdichte folie en dan weer rachels/latten. zou je de isolatie direct tegen het dakbeschot plaatsen kan hier condens wat onder de pannen en het eventuele lekwater in het hout trekken en minder snel verdampen, dus sneller kans op rotten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing