Afvoer van wasmachine (PVC 40mm) loopt te dicht achter dubbelwandig rookkanaal. Kan een stuk metalen leiding toepassen of is er een andere oplossing?
Brandbare materialen moeten min 5 cm afstand houden van het rookkanaal. Meer dan 2 cm is echter niet haalbaar.
Daarom wil ik een stuk PVC vervangen voor onbrandbaar materiaal (dit mag wel tot op 2 cm). Maar metaal wordt mogelijk weer heet. Is er materiaal dat niet brand en niet heet wordt?
Toegevoegd na 5 uur:
Bedankt Freek voor het antwoord. Het is voor mezelf. Een koof eromheen is wel een goed idee, misschien van farmacel? Ik heb maar iets van 16 mm ertussen. Zie bijgevoegde foto, overigens wordt ook dat laminaat nog voor een paar cm weggehaald.
Toegevoegd na 15 uur:
Bedankt Freek en Jack.
Ik heb de warmteweerstand van fermacell en aluglass vergeleken, volgens opgave fabrikanten kom ik bij aluglass op R= 0,2 m2 K/W en bij fermacell gipsvezelplaat op een Lambda = 0,32 W/mK dus bij 12,5 mm plaat wordt dat 0,0125 / 0,32 = 0,039. Dat zou dus betekenen dat die aluglass 5 x meer weerstand voor eventuele warmte geeft. Dikte 14 mm van het aluglass is net zonder direct contact aan te brengen.
Maar het is natuurlijk wel duur spul, dat aluglass en misschien lastig aan te komen.
Ik ga eens aankijken wat er gebeurt met een plaatje fermacell ertussen, voordat ik de boel dicht maak: die kachelafvoer moet eigenlijk omkokerd worden, maar dat doe ik pas nadat ik een indruk van de warmteontwikkeling krijg.
Toegevoegd na 21 uur:
@Traveller: bedankt voor te tip, grappig dat mijn zoon heltzelfde zei bij de lunch.
Maar: mag ik 4 cm in de betonnen tussenmuur (rijtjeshuis) sleuven?
Ja, maar vergis je er niet in. Als het prefab is, wordt dat nog een hele klus (watergekoeld slijpen). Als je het huis verlaat, wel weer dichtmaken.
Maar waar heb jij die 4 cm voor nodig? Je kan toch gewoon een koof maken met tengels op de muur.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.