Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een lichtarmatuur met drie lampen parallel. Gloeilampen branden normaal, maar spaarlampen geven geen licht. Hoe komt dit?

Waarom werkt een spaarlamp soms niet, als in EXACT dezelfde omstandigheden een gloeilamp wél werkt?
Situatie: armatuur met 3 lampen parallel aangesloten. Gloeilampen branden, maar spaarlampen vreemd genoeg niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een spaarlamp heeft een platte onderkant een gewone lamp is die wat spitser dus in sommige armeturen maken ze geen contact .
Had het zelfde in me woonkamer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een spaarlamp heeft net als een tlbuis een soort opstart spanning nodig dat haalt ie blijkbaar niet
probeer dit eens als test sluit 1 lamp aan die gaat als het goed is wel aan
dan eentje er bij en dan nog eentje erbij
als hij 3 keer de opstartspanning moet leveren lukt het niet eentje
per keer lukt wel
bedenk ook dat een spaarlamp geen gloeidraad is en dus een afstand moet overbruggen
je armatuur is niet geschikt voor deze lampen
13 jaar geleden
In parallel schakelen, wordt de stroom verdeelt onder de drie lampen.
Dus iedere lamp krijgt eenderde van de stroom en zal ook maar eenderde licht geven.
Een spaarlamp is eigenlijk een kleine T.L. lamp, die heeft een bepaalde spanning nodig om te starten.
Dat doet de starter.
Ga je spaarlampen in parallel zetten, dan is waarschijnlijk de opstartspanning niet voldoende en zie je geen licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de antwoorden en reacties lijkt me nog maar een ding mogelijk en dat is dat er ergens onderweg een slechte verbinding is. Soms steekt een draad wel in een lasklem of lasdop maar is het contact minimaal zodat er onvoldoende stroom kan vloeien.
Het is wel zaak om zo'n defect op te (laten) sporen, want zo'n slecht geleidend punt leidt tot flinke warmteontwikkeling en evt. tot brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jou probleem is kan ik ook niet zeggen, zit er wel van te kijken dat je maar 221v. meet als de spanning ingeschakeld is, dit behoort 230 te zijn.

Krijg het vermoedde dat jij je installatie is moet door laten meten, er kan in het netwerk een weerstand zijn die zoveel weerstand levert dat een SL lamp niet voldoend `stroom` krijgt als hij opstart (piekspanning).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing