Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

elektrische oven aansluiten?

Ik heb een elektrische oven met daarboven elektrische platen(keramisch)gekocht en moet dit aansluiten .Er komen uit de Invoer(zonder stopkontakt want die heb ik aangeschaft en het is kracht stroom 3bruin ,blauw en geel/groen.Maar uit mijn oven komt 2x zwart 1x bruin 1xblauw 1x geel?groen.
Ze hebben me gewaarschuwd om de juiste aansluiting te doen.Maar volgens mij is 3x bruin gewoon aan te sluiten op 2x zw. +1x bruin.Ik heb wel 3 stoppen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zonder enige vorm van verantwoordelijkheid op me te nemen, durf ik wel te zeggen dat je redenatie klopt.
Dit moet trouwens zeer makkelijk op te maken zijn uit de aansluitinstructies van je oven.
(eventueel staat dit op een sticker achter op de oven)

Maar ben je van plan het rechtstreeks aan te sluiten?
Het is wel de bedoeling dat je dat netjes met een perilex stekker en contact doet.

De reden dat je 1x bruin en 2x zwart hebt is dat je het ook kan uitsluiten op 230V. (meestal op 2x 230V)
Dan is het wel belangrijk hoe je bruin en zwart aansluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee! Niet klooien met krachtstroom! de zwarte bekabeling is schakeldraad en als je pech hebt schakel je twee fasen kort. Raadpleeg even een monteur (bv van de winkel) of overleg met de energiemaatschappij of regel even een installatiebedrijf.
Echt, het is het niet waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het verkeerd aansluit is de kans groot dat keramische platen kapot gaan .
Laat dit door een vakman doen.
Ga gewoon naar een installatie winkel voor elektro en laat dit door hun verzorgen.
Dan weet ik zeker dat je er lang plezier van zult hebben.
Want dit zelf doen is erg gevaarlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de keramische platen kapot gaan kun je ze weg gooien.
Eeuwig zonde.
13 jaar geleden
Dit moet je laten doen door een electricien. Vaak moet er in de oven zelf ook nog iets worden aangepast om de boel aangesloten te krijgen. Ik heb ongeveer dezelfde combinatie en daar zijn twee electriciens een halve dag zoet mee geweest. De stroomkabel is zo dik als een tuinslang. Er moest ook een aparte groep voor worden aangelegd en een speciaal perilex stopkontakt.
paulus811
13 jaar geleden
wat jij denkt is goed,de blauwe draad is de nul en geelgroen de aardedraad.de andere drie zijn de fasen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing