Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verminder ik betonstof (vloer in schuur)?

De vloer in mijn schuur is van beton. Prima vloer maar er blijft stof afkomen.

Nu weet ik dat je beton kunt verven, ik vraag me af het stof dan echt weg is.

En is er nog een andere optie? De schuur staat wel al helemaal vol en ik zie het echt niet zitten om hem te ontruimen.

13 jaar geleden
26.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Doe er een voorstrijkmiddel op. Dat moet ook voordat je gaat verven op een pas gestucte muur.Die 'stoft' dan niet meer en de verf hecht goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verven kun je dan achterwege laten. Het voorstrijkmiddel is zo droog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verven kun je dan achterwege laten. Het voorstrijkmiddel is zo droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze reactie kan genegeerd worden. Was bedoeld voor bij het antwoord en staat inmiddels daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar een leuke verf siert de vloer wel op ;)
+ van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, misschien met leuke stippeltjes of zo...
amigo
13 jaar geleden
Ik had nog een heel oud blik voorstrijk staan, dat heb ik er letterlijk overheen gekiept en uitgeveegd met een oude bezem. De vloer ziet er nu keurig uit en geeft op dit moment eigenlijk geen stof af. We kunnen zien hoe het op de lange termijn gaat maar voor nu ben ik hiermee (gratis en voor nop) ERG goed geholpen dus: TOP TIP!!!! dank

Andere antwoorden (7)

met betonverf behandelen is de beste optie, maar je zou ook kunnen proberen om er iets van tapijt oid in te leggen.

Toegevoegd na 22 minuten:
het maakt ook uit of je een kale betonvloer hebt of een vloer met gietlaag erop. gietlaag zal bijna tot geen stof veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat je betonnenvloer stof afgeeft is eigenlijk vrij klein; Het is dat zeker geen prima vloer, maar een vloer die te vochtig is, slechte kwaliteit cement heeft gebruikt oid.

Betonverf kan wel iets helpen, maar zal vrij snel los laten. Immers: Als het beton uit elkaar valt, verdwijnt de hechting. Er zijn overigens wel sealers die in het beton trekken en de toplaag verharden.

De kans is groter dat je bv zandcement muren hebt welke uit elkaar vallen, of gewoon stof van de straat je schuur inwaait. Hem je dan al uitgesloten?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat u ook besluit te gebruiken, betonverf of nog beter een industriele coating voor bedrijfsvloeren, maak over de lengte of breedte van de vloer een strook van 1 meter vrij.

Maak deze schoon, droog en stofvrij.
Gebruik zonodig een hechtprimer.
Breng evt de hechtprimer of voorstrijkmiddel aan.
Wacht totdat deze goed droog is.

Breng daarna de betonverf of industriele coating aan in 1 of meerdere lagen.
Zet na droging of harding uw spullen terug op de behandelde strook en maak de volgende strook van 1 meter vrij.
Zo hoeft u niet de hele schuur leeg te ruimen in 1 keer.

Industriele coating voor bedrijfsvloeren is slijtvaster dan betonverf. En van de vloer zelf komt geen stof meer af.
Dat komt dan alleen van het plafond of de muur af.
Of van buiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien je niet zelf wilt opruimen (tja, wie wilt dat wel), kan je ofwel je kinderen aan het werk zetten; ofwel een stofzuigrobot aanschaffen. (klein voorbeeld link toegevoegd).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
sorry maar ik begrijp het antwoord niet helemaal, de vraag is niet of ik wel of niet wil OPRUIMEN maar wat ik aan dat stof doe zonder loodzware kasten te moeten uitruimen, demonteren en naar buiten te sjouwen (terwijl het dan natuurlijk net gaat regenen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik probeerde een antwoord te geven op de vraag: is er nog iets anders te doen aan de hoeveelheid stof in de schuur (behalve de betonvloer verven).
Mijn antwoord was in de kern: het aanschaffen van een stofzuig robot, welke dus uit zichzelf gaat stofzuigen, en waardoor je dus wat doet aan de hoeveelheid stof.
amigo
13 jaar geleden
aha, ok, mijn schuur is echter 2x2 meter en staat behoorlijk vol, ik denk niet dat er ruimte is voor een robot, ha ha
Gewoon een paar lagen met terpentine verdunde oxan olie er overheen rollen,dan ben je het stuiven wel kwijt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door inspiratie van deze vraag ben ik vandaag naar de bouwmarkt geweest en heb voorstrijk (van Alabastine) gehaald. Dit zou het stoffen tegengaan. Ik heb de vloer van mijn schuur al behandeld, maar het helpt weinig. Wel ietsje, maar het stoft nog steeds direct wanneer ik met de stoffer erover ga. Het goedje kostte iets meer dan een tientje en wellicht dat een tweede laag wel nog beter zou werken. Alleen schat ik in van niet. Ik heb ook betonverf gekocht en ik ga dit over de voorstrijk heen verven. Ik vrees voor bladderen en gedoe, maar een extra pot voorstrijk zal niet veel uitmaken denk ik...
Bovendien is voorstrijk volgens mij vooral bedoeld voor muren en dat is dus niet zo handig wanneer een schuurtje best wel gebruikt wordt. De toplaag zal zo natuurlijk veel sneller slijten en het stoffen begint weer. Daarom toch maar een verfje erover heen. Ik laat mijn bevindingen hier wel weer weten. ;-)

Oh, misschien vind je dit ook wel interessant om te weten:
- voorstrijk kostte ongeveer een tientje voor 10 m2, ik heb er +/- 6 m2 mee gedaan.
- Betonverf kostte ongeveer 13 euro voor een pot voor +/- 5 m2, (dus het zou kunnen dat ik nog even snel naar de bouwmarkt heen en weer moet onder het verven :-S)
- Ik heb nog naar industriële coating (of hoe dat dan ook heet) gekeken. Dit kostte iets meer dan 100 euro. Echter weet je dan wel 100% zeker dat het goed slijtvast is. Zeker wanneer je veel in je schuur bezig bent, zou ik dit wel overwegen. Voor mij zijn het de kosten niet waard...

N.B.: Oh ja... Hihi, ik denk niet dat je iets aan je vloer kunt doen zonder hem te ontruimen. Als je echt wat aan het gruizen wilt doen, dan zul je hem toch vroeg of laat leeg moeten halen (of inderdaad in fases werken, maar m.i. ben je dan meer aan het verplaatsen dan éénmaal leegmaken en daarna weer vullen).

In ieder geval succes ermee! :-)
Ik ga denk ik nu maar eens beginnen met schilderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat echt helpt,en ook nog makkelijk is aan te brengen is !
Gekookte Lijnolie verdund met 50% terpentijn en 2% cobaltdroger!
Neem een kwast en strijk de vloer in.
Neem na een kwartier een katoenen doek en wrijf de overtollige olie weer weg,herhaal het binnen een uur nogmaals.
Desnoods nog een keer zodat de vloer niets meer opneemt.
Wrijf alles wel helemaal droog en blijf er vervolgens 2 dagen af,daarna alles weer beloopbaar!
Gebruikte katoenen doeken in water onderdompelen om spontane ontbranding te voorkomen!
Doe voor het gemak de vloer in 2 of 3 delen,anders moet je de hele schuur leeg maken.Cobaltdroger vindt je bij een scheepsverf winkel!
Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding