Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een schimmelprobleem in linnenkast oplossen als ik nergens een lek zie noch vind?

In onze linnenkast heb ik enkele handdoeken en lakens gevonden met stipjes op ( schimmel). Heb deze weggegooid en de hele linnenkast uitgeladen. Nergens zie ik ,voel ik een lek. Het betreft een ingemaakte kast welliswaar van een buitenmuur wwarbij aan de buitenkant een houten wand is aangebracht. Wat kan ik doen om de oorzaak te vinden en dit vervelende probleem op te lossen. vochtigheidsgraad gemeten en die was 75% bij een temperatuur van 20 graden, is dit normaal?

13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

75% is te hoog, de vochtigheid moet ongeveer gelijk zijn met de rest van het huis.

Als er geen lek is en de muur verder gewoon goed is, dan is ventileren voldoende.

Leg geen spullen tegen de wanden van de kast, dus een paar centimeter lucht ertussen laten. (ook niet tegen de achterwant)
De onderste plank niet gebruiken. (onderin, achterin zijn meestal de vochtigste plekken)
Als je die ruimte nodig hebt dan een plank op blokjes erin leggen, zodat je een centimeter lucht hebt aan de onderkant.
Laat de deur een paar dagen open staan.
Daarna de deur op een kier of ventilatieroosters maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

maak de kast waterdicht door de naden af te kitten en zet een vochtvreter in je kast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het gewoon een vochtige kast, in of tegen een vochtige of koude muur of vloer, en daar helpt eigenlijk geen moedertjelief aan. Of je zou de hele buitenmuur moeten isoleren.

Het beste zou zijn in de kast te kunnen ventileren, door een roostertje in de deuren of zijwanden aan te brengen, en eventueel een vochtvreter in de kast. De luchtvochtigheid is extreem hoog, dus als je de kast dicht houdt kan het vocht ook niet weg, en zul je altijd schimmel in de kast houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing