Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil foambehang beschilderen met vinyllatex. Moet ik nog iets voorbewerken, of kan ik meteen beginnen met schilderen?

Foambehang is reliëfbehang met een zachte 'bovenkant'. De bovenkant is er makkelijk af te pulken.
Graag reacties van mensen die er verstand van hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat de bovenkant los te pulken is, daar zou ik eerst wat aan doen. Door de vocht van het latex kan dit verder los gaan zitten. Dus zorgen dat alles goed verlijmd is, want je gaat je doodergeren als je dit niet doet.

Foambehang kan je beschilderen maar gezien foambehang veel vuil aantrekt (nicotine) zou ik hem eerst schoonmaken. Dit doe je met een ammoniak oplossing in water (ik gebruik meestal 1 op 1) en veeg het met een spons schoon. Niet te nat maken, gewoon goed vochtig.

Laten drogen en door de ammoniak is het behang vet en vuilvrij zodat de verf goed hecht.

Persoonlijk zou ik gewoon gaan voor een synthetische muurverf. Gewoon zo'n blik en met een verfroller aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen enkel probleem om het behang (2 x) met vinyllatex af te werken, mits het behang goed verlijmd is.
Op voorhand eventueel lichte beschadigingen, schroefgaten en dergelijke met witte acrylaatkit inwassen / tamponeren, zodat deze nadien niet meer zo opvallen.
Bij behang met een reliëf is het niet altijd verstandig om dit op voorhand te reinigen (tenzij het erg vuil is), omdat je het vuil als het ware in het reliëf poetst.
Twijfel je aan de ondergrond (nicotine, vet, roet), dan een speciale synthetische muurverf gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing