Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wara moet ik op letten bij het kopen van een naaimachine?

Ik wil graag gaan leren naaien, om eigen kleding etc te maken. Daar hoort uiteraard een naaimachine bij!

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een naaimachine?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar dit is wat ik voor je heb gevonden :)

Aandachtspunten:
- Wat voor stoffen kunnen met de machine genaaid worden. Voor het naaien van zware stoffen heb je een machine nodig met een goede naaimachinemotor, 120 watt (gelijkstroom) naaimachinemotor
- Bedieningsgemak, veel machines zijn computergestuurd en hebben een schermpje waarop alle informatie en/of adviezen t.a.v. de verschillende steken en hun toepassing af te lezen zijn. Computergestuurde naaimachines zijn erg handig, maar realiseer wel dat bij een defect, de reparaties vrij duur kan zijn.
- Makkelijk te verwisselen voetjes. Mogelijkheden: doorslagvoetje, engelse naadvoetje, knoopaanzetvoetje, rolzoomvoetje, biaisbandvoetje in twee maten, blindzoomvoetje, borduurvoetje, gleuvenvoetje, rimpelvoetje, kantafwerkvoetje, blinde ritsvoetje
- Boventransport, dit voorkomt dat de stof scheef trekt tijdens het naaien.
- Verschillende naaldstanden, links, rechts, midden en eventuele tussenstappen
- Logische en makkelijke manier van inrijgen.
- Controlelampje voor als je spoeltje bijna leeg is, voorkomt o.a. bij sierstiksels aanhechtingen.
- Bedieningsgemak van de machine, kun je zonder iedere keer het instructieboekje raad te plegen, de machine gebruiken.
- Kan de machine ook borduren, zo ja wat zijn de mogelijkheden, laat dit zeker demonstreren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeveel jaar garantie erop zit, hoe grote klos garen erop kan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is weinig over te zeggen. Je koopt een paar sportschoenen om te gaan rennen en na een jaar staan ze nog ongebruikt in de kast.
Je wil je eigen kleding gaan maken, maar het shirt bij C&A kost maar 6 euro.

Om kleding zelf te kunnen maken moet je met patronen overweg kunnen. Je zou dus eerst onderwijs moeten krijgen b.v. een coupeuse.

Als je zo ver bent en nog steeds het gevoel hebt om je eigen kleding te gaan maken, zou ik naar een prettig aandoende leverancier gaan en hem de stuatie voorleggen. In overleg met de leverancier zou ik een tweedehandsje gaan kopen of nog beter gaan huren. Als blijkt dat je aanleg hebt om kleding te maken, ontstaat van zelf de vraag naar een machine met meer mogelijkheden.
Die koop je in overleg met die aardige leverancier (die bestaan nog steeds) en koopt de machine die het beste op dat moment bij je wensen past. Het oude beestje ruil je in, want dat was de afspraak.
Bewandel je deze weg niet, dan koop je een kind met een waterhoofd, met de kans dat de machine over een jaar ongebruikt in de kast staat. Weg geld en droom.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er op letten dat de machine een krachtige motor heeft. Welke nuttigesteken erop zitten zoals; stiksteek, zigzag, automatisch knoopsgat en een vrije arm. De motor is zeker van belang want denk maar eens als je een spijkerbroek gaat maken moet je als je de lusjes er op gaat stikken moet je door 6 lagen heen en niet elke machine is daar geschikt voor. Om teleurstellingen te voorkomen is dat zeker van belang. Daarnaast moet het instellen van de draadspanning makkelijk zijn in te stellen. Als je voor het eerst een naaimachine gaat kopen komen de verkopers altijd met praatjes over alle sier steken en allemaal zogenaamde nodige steken. Als extra een stretch steek en voor extra stevige naden (de kruisnaad in een broek) . Handige voetjes de zogenaamde ritsvoet. Maar een goede naaimachine kost veel geld, mar er zijn ook hele goede 2e hands naaimachines te koop bij de vak handelaren en dan kan je bv. aan een husqvarna gaan denken, maar dat hangt natuurlijk af van wat je wil uitgeven. Maar laat je in elk geval goed voorlichten door een vakhandelaar en bepaal dan je keuze. Maar let er wel op een te lichte machine heeft zijn beperking en zeker als je verder gaat met het zelf maken van kleding om dat je soms beperkt wordt door de mogelijkheden van de machine en dan staat de machine er en je hebt er niets meer aan en dat zou jammer zijn. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding