Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je Glitsa gebruiken om een schuurdeur af te lakken?

Wij hebben een onbehandelde vurenhouten schuurdeur. Hij zit onder een overkapping; er komt dus geen regenwater op. Is de deur voldoende beschermd als je hem lakt met Glitsa? Daar heb ik namelijk meer zin in dan verven... ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan. Of willekeurige welke andere blanke lak. Persoonlijk zou ik overigens een buitenlak nemen, ookal wordt het hout in principe niet nat, bv een RAMBO buitenbeits.
http://www.glitsa.nl/producten

Toegevoegd na 1 uur:
Glitsa is overigens een merknaam. Ze maken lakken voor diverse doeleinden. Van vloeren, tot trappen en meubels. Het zal zeker een mooi resultaat geven, en is heel erg hard. Echter, het niet niet gemaakt om langere tijd tegen een range van temperaturen bestand te zijn, in combinatie met UV, en water (ookal komt er geen regen tegenaan, het wordt nog steeds nat, denk aan stuifsneeuw, mist en condens). Beter is het dus gewoon een lak te pakken welke daar wel voor bedoelt is. Dan gaat het wat langer mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zou ik niet doen. Als je een overkapping hebt dan krijg je bijna nooit rechtstreeks regen op die deur maar als de wind 'verkeerd' staat kan er altijd nog regen bij komen. Daarnaast heb je soms, vooral in de herfst, de winter of in het voorjaar, een hele hoge vochtigheidsgraad, bijvoorbeeld bij mist.
Als je nu een lak gaat gebruiken op oliebasis dan kun je er straks niet zomaar even overheen met een andere lak, dus als je hier spijt van krijgt kun je niet zomaar terug.
Verven kost even wat meer moeite maar je hebt er langer plezier van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glitsa is zeker niet op oliebasis maar op cellulose basis (met zo'n zuurtjeslucht)
Ik zou in jouw geval zeker geen Glitsa gebruiken. Glitsa is een hoogwaardige parketlak op cellulose basis en m.i. bedoeld voor gebruik binnenshuis. Gebruik voor een duurzame bescherming liever Sikkens Cetol

Toegevoegd na 8 minuten:
De Sikkens Cetol TGL is een uitstekende verf voor buiten Het kost misschien wat meer maar je hebt er dan ook jarenlang weinig omkijken naar.
http://www.utopis.net/sikkens_nl/site_utopis.asp?prod=cetol_tgl_satin&rubr=01&style=default&vbpdf=Cetol%20TGL%20Satin%20VIB
Glitsa daarentegen (zowel hoog- als eiglans) is een prima parketlak die zeer slijtvast is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site van Glitsa zie je dat ze meer producten hebben. De parketlak kun je inderdaad voor jouw doel goed gebruiken. Ik heb gezien dat overkapte deuren en kozijnen ermee behandeld zijn. Dat zag er mooi uit.
Heel snel droog, heel hard. Eigenlijk een bijzonder product.
Ik denk wel, omdat vurenhout vrij zacht is, dat er scheurtjes kunnen ontstaan als je er per ongeluk tegenaan stoot.

En, mocht het eraf moeten: een bandschuurmachine in de aanbieding bij de Lidl of de Aldi is heel goedkoop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan, glitsa is zelfs eigenlijk een jachtlak, dus water is geen probleem ,wat wel een probleem kan zijn is dat er schilfers afspringen ,waardoor de bescherming niet optimaal meer is . voldoende lagen opbrengen dus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding