Ik wil zelf een - eenvoudig - houtkacheltje aansluiten. Waar moet ik rekening mee houden en is het moeilijk?
Ik woon in een naoorlogs huisje dat gesloopt gaat worden. De datum van sloop wordt telkens weer opnieuw verlegd. Door wanbestuur van een Hollandse directeur, zit de eens zo vooruitstrevende en welvarende woningbouwvereniging nu diep in de schulden. Zoveel valt er nu dus niet meer te willen door de woningbouwvereniging. Ik zou nu graag zelf een houtkacheltje aansluiten met de gedachte: Het huisje wordt toch gesloopt en hoef ik het niet in originele staat op te leveren. Het originele rookkanaal is moeilijk te vinden, en bovendien moet ik dat dan eerst helemaal op veiligheid e.d. controleren. Nu dacht ik om een gat in een van de buitenmuren te boren, en daar de afvoerpijp door naar buiten te steken. Wie heeft daar ervaring mee, heeft het zelf ook al eens gedaan? Tegen de buitenmuur die in aanmerking komt, is nu ook een verwarming bevestigd. Dat maakt de situatie complexer. Ik dacht om misschien een eenvoudige 'ombouw' te maken om die lelijke verwarming aan het zicht te onttrekken. Of moet ik hem helemaal verwijderen en heeft dat dan effect op de andere verwarmingen van de kamer? Anders komt de houtkachel dus een stukje voor die ombouw met verwarming te staan, en gaat de pijp een stukje boven die verwarming door de muur naar buiten.
Graag jullie tips en adviezen.