Hoe boor ik een gat voor een plug?
Ik wil iets zwaars ophangen (paar kilo), dus ik moet een gat boren waar een plug in komt.
Als ik dat doe, heb ik altijd een probleem. Ik boor een gat waar de plug precies in past. Netjes een halve centimeter dieper dan de plug lang is. Dan duw ik de plug in het gat; dat gaat met enige moeite, maar met de duim lukt het meestal wel; soms moet ik de laatste centimeter een paar heel lichte tikjes met de hamer geven.
Maar dan komt het probleem. Wanneer ik de schroef in de plug draai, zet de plug natuurlijk uit (zie plaatje). De bedoeling is dat het geheel dan muurvast zit - maar in de praktijk heb ik soms niet voldoende kracht om de schroef dan in de plug te draaien.
Een breder gat boren, zodat de plug losser zit, leidt er soms toe dat de plug nog steeds los zit wanneer ik de schroef erin heb gedraaid.
Hoe los ik dat op?
Ik wil dus dat het boorgat breed genoeg is om de schroef in de plug te kunnen draaien, en tegelijk smal genoeg is om de plug niet los te laten zitten. Hoe doe ik dat?
(En extra vraag: hoeveel kilo kan de schroef op het plaatje ongeveer dragen?)
Het gewicht wat zo'n schroef kan hebben ligt vooral aan de muur.
Twee van deze schroeven/pluggen in een betonnen plafond en je kan er aan gaan hangen. Ik met 80 kilo in ieder geval wel, dat lukte met twee 6mm pluggen en spaanplaatschroeven al. (om te testen)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.