Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit ik deze stekker en schakelaar aan?

Ik heb nog een stekker met schakelaar gevonden die ik graag wil aansluiten. Bij het blok zit echter geen schema.
Hoe zouden jullie deze aansluiten?
Ik wil ervoor zorgen dat er altijd spanning op het contact staat en dat de lamp afhangt van de schakelaar.

Toegevoegd na 14 minuten:
De schakelaar is de enige voor die lamp.
Verder nog een opmerking: linksboven op het zwarte blok zit geen aansluiting.

Toegevoegd na 16 minuten:
Linksboven van het stopcontact zal ik bruin insteken.
Aarde heb ik niet.
Volgens mij maakt de schakelaar een verbinding tussen het zwarte blokje linksonder en het zwarte blokje rechts onder of boven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zie schema; de blauwe draad is de nul-draad; de bruine draad voert een fase (en gaat eerst over de schakelaar voor die naar de lamp gaat). De zwarte draad heet de schakeldraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op het stopcontactgedeelte sluit je de blauwe- en bruine draad aan. Vanaf het schakelaar gedeelte sluit je de zwarte (schakel)draad aan naar de lanp......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruin (fase), nul (blauw) en aarde (geel/groen) op het stopcontact aansluiten en voor de schakelaar bruin en evt. blauw (hangt van de schakelaar af, kan ik zo niet herkennen --> meten=weten). Vanaf de schakelaar dan zwart (schakeldraad) en blauw naar de lamp. Het draadje van de schakelaar naar het stopcontact kun je laten zitten als fase-doorverbinding of verwijderen (als na meting blijkt dat dit de schakeldraad is en je zo het stopcontact zou schakelen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slim bent, sluit je helemaal niks aan. Als je al niet weet hoe je een WCD (stekker??????) met schakelaar moet benoemen en/of aansluiten, dan moet je het door iemand laten doen die het wel weet of in ieder geval de eerste keer meekijken. Je werkt wel met elektriciteit!! Kortsluiting, brand of doden word je niet blij van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing