Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op deze pagina vind je alle vragen in de categorie Garantie, Retourneren & Voorwaarden. Vragen over mode, online winkelen en winkels vind je in één van de gerelateerde subcategorieën.

Nieuwste vragen

Wat doet een supermarkt met ingeleverde statiegeldloze flessen?

Ik heb laatst bij de AH een paar flessen ingeleverd, en daar statiegeld voor ontvangen... maar er zat geen statiegeld op die flessen.

Het ging om een paar frisdrankflessen van de Jumbo. Bij de Jumbo zat daar statiegeld op, maar ik heb ze dus ingeleverd bij de AH, en AH geeft geen statiegeld terug voor Jumbo-flessen (maar in dit geval dus wel).

Daarnaast heb ik een paar bierflesjes ingeleverd waar überhaupt geen statiegeld op zat (en ook daar 10 cent per flesje aan statiegeld voor ontvangen).

Even los van het feit dat ik AH dus onbedoeld geld heb afgetroggeld - wat doet AH nu met die flessen? Worden ze in het verwerkingscentrum van AH toch als statiegeldflessen behandeld en teruggestuurd naar een grote statiegeldflesseninzamelaar, of zoiets? Of sorteert AH de verkeerd ingeleverde flessen uit, en worden die in de plasticbak cq de glasbak gegooid?

Mogen showroom artikelen retour?

Wij hebben een nieuwe keuken en daar tegels voor gekocht. Deze hebben we gevonden bij een tegelhandel waar ze in de showroom lagen.
Eenmaal de tegels geplaatst bleken dit veel te veel te zijn en wilden we een aantal onaangebroken pakken terug doen. Dit bleek niet te mogen omdat de tegels volgens de tegelboer speciaal voor ons besteld waren, daar keken wij erg van op.
Vooral omdat de tegelboer zelf de berekening had gedaan. Ook wisten wij niet dat ze speciaal besteld waren. En ze lagen ook nog eens in de showroom.
Kortom, mogen wij ons geld terugeisen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

De navigatie in mijn net gekochte auto is onbruikbaar. Valt dit binnen de wettelijke garantie?

2 weken geleden heb ik een tweedehands auto gekocht van ca. 9000 euro. Ik heb hiermee een proefrit gemaakt, maar kon de navigatie niet testen omdat het controlepaneel niet duidelijk was. We konden de knop niet vinden om de waarschuwing weg te klikken. Toch heb ik de auto gekocht aangezien alles er van binnen en buiten helemaal top uit zag. Bij het gebruiken van de navigatie bleek dat de kaart delen mist (lees: vierkante groene blokken midden op de route), en op veel plekken heel verouderd is. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om vanuit het westland naar schiedam te navigeren. Als je de route zou volgen ben je ongetwijfeld dubbel zo lang bezig met rijden. De navigatie werkt technisch gezien wel, maar is zo niet bruikbaar. De verkoper begint bij het eerste belletje al alles van zich af te schuiven, nog voor ik de situatie uit heb kunnen leggen. Naar mijn mening is de verkoper hier verplicht mijn navigatie bij te werken tot het punt waar de navigatie bruikbaar is. Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Is een betalingsherrinering geldig als deze al voor de betalingstermijn wordt verstuurd?

Ik heb bij een webwinkel besteld en ik had 30 dagen om te betalen. Door omstandigheden over het hoofd gezien en nu heb ik een brief ontvangen met incassokosten.

Maar ik vraag mij af of de webwinkel wel de juiste stappen hanteert. Want ik heb de betalingsherrinering al na 12 dagen na het plaatsen van de bestelling ontvangen. Terwijl de betalingstermijn pas na 30 dagen na het plaatsen van de bestelling was...

Kortom, is de betalingsherrineringherrinering pas geldig als deze word verstuurd na het verstreken betalingstermijn ? Of mag deze herinnering op elk moment gestuurd worden en word dan als rechtsgeldig verklaard?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden