Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen bedrijf dat retourneren onmogelijk maakt? Sta ik hier in mijn recht?

Ik heb onlangs heel veel kleding gekocht via verschillende websites omdat ik weer naar school ga. Nu heb ik van 2 websites kleding gekocht die geretourneerd moet worden omdat het gewoon compleet anders is dan op de foto en het staat ook niet mooi.

Nu wil ik het bij beide bedrijven retourneren alleen willen ze dat ik de retourkosten betaal. De retourkosten zijn ongeveer €100 omdat het naar China moet… beide bestellingen zijn onder de €50.

Ze hebben al aangeboden om 20% van het bedrag terug te storten maar hier ga ik niet akkoord mee. Ook verloopt het contact helemaal niet soepel en moet elke keer 4-5 dagen wachten op een bericht. Vaak is het bericht precies hetzelfde wat al verstuurd is. Alsof ik tegen een vertalingsbot praat of ze dit expres doen? Geen idee. Ik neig om akoord te gaan met 20% alleen nogmaals het antwoord krijg ik waarschijnlijk pas binnen 2 weken en dan moet ik ook nog eens wachten op het geld.

Wat moet ik hiermee doen? Het gaat toch om €100 in totaal en wil het hier niet bij laten zitten. Als niemand wat doet tegen deze oplichters blijven ze doorgaan.

Wat kan ik doen? Sta ik in mijn recht? Is dit gewoon een hele slimme truc maar geen oplichting?

Alvast bedankt

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, je staat in je recht, in zoverre dat je het bedrijf, de bedrijven, in gebreke kan stellen, simpelweg omdat, zoals je schrijft, 'het (artikel) gewoon compleet anders is dan op de foto en het staat ook niet mooi'.

Voorbeelden van een ingebrekestelling vind je op de website van het Juridisch Loket. Zie https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie.

Overigens zal je waarschijnlijk wel de kosten voor het retourneren moeten betalen. In de algemene voorwaarden van de bedrijven zal staan dat de klant deze moet betalen. Hiermee ben je akkoord gegaan door te bestellen bij de webshop.

Wat je er allemaal mee opschiet, is dus maar de vraag. Helaas.
.
Als je verkeerde informatie van de verkoper hebt gehad (en dat is het geval: op de foto is immers iets anders te zien dan wat je ontving), dan kan er ook sprake zijn van 'dwaling', een andere juridische term. Dit betekent dat jij als consument bent misleid, en dat jij van de verkoop zou hebben afgezien, als je goed was geïnformeerd.

Zie https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken#ik-kreeg-verkeerde-informatie-van-de-verkoper.

Op de website staat een voorbeeldbrief die je zou kunnen gebruiken om naar de bedrijven te sturen. Het is echter de vraag of je hiermee nog op tijd bent, want er zijn wel bepaalde termijnen gebonden aan het reageren. Ook zal het waarschijnlijk lastig zijn een goed postadres van het bedrijf te vinden. Ten slotte is het twijfelachtig of de bedrijven eerlijk op de brief zullen reageren.
9 maanden geleden
Allereerst is het belangrijk de namen van de webshops te noemen, want 1) je hebt naar alle waarschijnlijkheid spullen gekocht bij malafide dropshippers (zolderkamerhobbyisten) of 2) je hebt bij Chinese webshops gekocht die een Nederlandse naam gebruiken. In beide gevallen zul je de spullen naar China moeten retourneren en dat loont de moeite niet, want het is verschrikkelijk duur, maar je hebt tevens geen bewijs dat het aankomt en dan ben je zowel het geld als de spullen kwijt. In beide gevallen moet je je verlies nemen en zie het als een leermoment. Ja, je staat in je recht, maar dat wil niet zeggen dat je je recht krijg, want hier is niets aan te doen.
Lees dit ook door: https://www.consumentenbond.nl/digitaalgids/digitaalgids-uitgelicht/dropshippers
Al diegoederen komen bij AliExpress vandaan. Koop daar de volgende keer rechtstreeks, scheelt je een hoop geld.
Toegevoegd op 31 augustus 2024 19:34: tekst
9 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing