Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen bedrijf dat retourneren onmogelijk maakt? Sta ik hier in mijn recht?

Ik heb onlangs heel veel kleding gekocht via verschillende websites omdat ik weer naar school ga. Nu heb ik van 2 websites kleding gekocht die geretourneerd moet worden omdat het gewoon compleet anders is dan op de foto en het staat ook niet mooi.

Nu wil ik het bij beide bedrijven retourneren alleen willen ze dat ik de retourkosten betaal. De retourkosten zijn ongeveer €100 omdat het naar China moet… beide bestellingen zijn onder de €50.

Ze hebben al aangeboden om 20% van het bedrag terug te storten maar hier ga ik niet akkoord mee. Ook verloopt het contact helemaal niet soepel en moet elke keer 4-5 dagen wachten op een bericht. Vaak is het bericht precies hetzelfde wat al verstuurd is. Alsof ik tegen een vertalingsbot praat of ze dit expres doen? Geen idee. Ik neig om akoord te gaan met 20% alleen nogmaals het antwoord krijg ik waarschijnlijk pas binnen 2 weken en dan moet ik ook nog eens wachten op het geld.

Wat moet ik hiermee doen? Het gaat toch om €100 in totaal en wil het hier niet bij laten zitten. Als niemand wat doet tegen deze oplichters blijven ze doorgaan.

Wat kan ik doen? Sta ik in mijn recht? Is dit gewoon een hele slimme truc maar geen oplichting?

Alvast bedankt

Pieterke
3 maanden geleden
Dan heb je met een dropshipper te maken. Kijk even op de site van Avro-Tros over dit onderwerp. Dropshipping is niet verboden maar je wordt wel heel erg om de tuin geleid. Kijk ook even bij mijn vraag van kortgeleden. Ik heb hier ook mee te maken gehad.
Pieterke
3 maanden geleden
https://www.startpagina.nl/v/winkelen/online-winkelen/vraag/715768/bedrijf-blijkt-dropshipper-aktie-ondernemen/
Pieterke
3 maanden geleden
https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/politie-meldt-webshop-de-jong-mode-roermond-is-een-dropshipper/
jc54
3 maanden geleden
Je verlies incasseren en in het vervolg nóg beter opletten.
Utrecht
3 maanden geleden
Precies: incasseer je verlies en in het vervolg beter opletten en de voorwaarden goed doorlezen. Het is al vrij risicovol om (merkloze) kleding te kopen bij onbekende webshops; dat zou intussen wel bekend moeten zijn.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Dropshipping is niet verboden, maar de wijze waarop de klant wordt geinformeerd is wel vaak dubieus en mogelijk in strijd met wetgeving.
Een webshop gericht op nederland moet voldoen aan bepaalde regels. Veel dropshippers (b)lijken dat niet te doen.
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/dropshipping Omdat het meestal om kleine bedragen gaat, is het niet zinvol op een rechtzaak te starten. Enige wat in zulke situaties misschien nog een uitkomst kan bieden, is als er betaald is met een creditcard. Dien bij het creditcardbedrijf een klacht in.
Ritsuka
3 maanden geleden
Was laatst nog op het nieuws, komt helaas vaak voor. Volgende keer beter opletten met bestellen, reviews lezen vantevoren.
Z512099
3 maanden geleden
Hoe heten die 2 dubieuze websites? Zo zijn wij ook gewaarschuwd.
steid
3 maanden geleden
Bedankt voor de reacties. Gaat om charming chaps en Zeta Mode. Charming Chaps is echt schandalig hoe zij mij te woord staan of eigenlijk niet. Ik heb zelf al 15 mails gestuurd en maar 5 terug ontvangen waarvan 4 precies dezelfde mails.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Het is dus niet zo dat de bedrijven retourneren onmogelijk maken, ze maken het alleen erg duur.
LeonardN
3 maanden geleden
@HJ
Klopt, maar mag dat, als je je als bedrijf in de EU naar Nederlandse consumenten richt? @steid
Zeta Mode had je even in kunnen tikken op Google had je gelijk geweten waar je aan toe was. 1/5 op Trustpilot
Ze lijken nu offline (althand de website) Charming Chaps evenzo
Gewoon 5 tellen op Google de naam invoeren voordat je bij een onbekende site bestelt had al je problemen voorkomen.
Maar ook de site zelf schreeuwt al foute boel.
Charming Chaps Amsterdam.
Ok maar waarom is dan alles in het Engels? Engels telefoonnr inclusief? Ik zou stoppen met proberen te mailen. Zal zinloos blijken aangezien dit gewoon de methode is waarop zulke bedrijven opereren. KIJK dus de volgende keer waar je bestelt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, je staat in je recht, in zoverre dat je het bedrijf, de bedrijven, in gebreke kan stellen, simpelweg omdat, zoals je schrijft, 'het (artikel) gewoon compleet anders is dan op de foto en het staat ook niet mooi'.

Voorbeelden van een ingebrekestelling vind je op de website van het Juridisch Loket. Zie https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie.

Overigens zal je waarschijnlijk wel de kosten voor het retourneren moeten betalen. In de algemene voorwaarden van de bedrijven zal staan dat de klant deze moet betalen. Hiermee ben je akkoord gegaan door te bestellen bij de webshop.

Wat je er allemaal mee opschiet, is dus maar de vraag. Helaas.
.
Als je verkeerde informatie van de verkoper hebt gehad (en dat is het geval: op de foto is immers iets anders te zien dan wat je ontving), dan kan er ook sprake zijn van 'dwaling', een andere juridische term. Dit betekent dat jij als consument bent misleid, en dat jij van de verkoop zou hebben afgezien, als je goed was geïnformeerd.

Zie https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken#ik-kreeg-verkeerde-informatie-van-de-verkoper.

Op de website staat een voorbeeldbrief die je zou kunnen gebruiken om naar de bedrijven te sturen. Het is echter de vraag of je hiermee nog op tijd bent, want er zijn wel bepaalde termijnen gebonden aan het reageren. Ook zal het waarschijnlijk lastig zijn een goed postadres van het bedrijf te vinden. Ten slotte is het twijfelachtig of de bedrijven eerlijk op de brief zullen reageren.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@Antoni Geldt dat betalen voor retourneren ook als het product totaal anders is dan geadverteerd of defect?
Antoni
3 maanden geleden
@HeerVoldemort, zo precies ken ik de regels helaas niet. Algemene voorwaarden moeten in ieder geval vóór de koop aan de consument zijn verstrekt, en ze moeten redelijk zijn. Dat laatste betekent dat ze volgens de wet zijn toegestaan. Alleen dan zijn ze geldig. Zie https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/algemene-voorwaarden.
Allereerst is het belangrijk de namen van de webshops te noemen, want 1) je hebt naar alle waarschijnlijkheid spullen gekocht bij malafide dropshippers (zolderkamerhobbyisten) of 2) je hebt bij Chinese webshops gekocht die een Nederlandse naam gebruiken. In beide gevallen zul je de spullen naar China moeten retourneren en dat loont de moeite niet, want het is verschrikkelijk duur, maar je hebt tevens geen bewijs dat het aankomt en dan ben je zowel het geld als de spullen kwijt. In beide gevallen moet je je verlies nemen en zie het als een leermoment. Ja, je staat in je recht, maar dat wil niet zeggen dat je je recht krijg, want hier is niets aan te doen.
Lees dit ook door: https://www.consumentenbond.nl/digitaalgids/digitaalgids-uitgelicht/dropshippers
Al diegoederen komen bij AliExpress vandaan. Koop daar de volgende keer rechtstreeks, scheelt je een hoop geld.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 31 augustus 2024 19:34: tekst
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding