Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als een pakketje niet wordt bezorgt en de winkel / webshop doet er niks aan?

Ik had mijn pakketje nooit ontvangen en had de webshop daarover geïnformeerd , ze vertelde dat dhl het pakkertje heeft bezorgt en dat ze verder niks kunnen doen
. Kan dit zomaar ? Er wordt me nooit meer gevraagd om voor een pakket te ondertekenen en de bezorgers dumpen de pakketten zomaar waar ze willen

ronron1212
5 maanden geleden
Over het algemeen krijg je een mail met daarin waar je pakket is afgegeven
Anna95
5 maanden geleden
Bij mij thuis maar alleen is dit helaas niet zo
SingingCoyote13
5 maanden geleden
bij mij in de flat worden herhaaldelijk pakketten gedumpt gewoon in de algemene hal als er iemand niet reageert op de bel of niet thuis is. ik woon in centrum van den haag, en we hebben hier al vrij vaak last van zwervers die in de flat slapen of onbevoegden in de flat. mensen klagen vrij vaak over vermiste pakketjes, ik heb zelf wel eens pakketten zien staan in de algemene hal, ze dumpen ze gewoon letterlijk zonder enige verantwoordelijkheid te nemen hiervoor. ik heb al geklaagd hierover, en veel buren van mij ook, maar het blijft zo doorgaan. is niks aan te doen geloof ik, ze reageren ook niet op emails, klachten in emails etc.
nee, @RonRon1212 je krijgt hier vaak helemaal geen bericht als het ergens gedumpt is. in mijn stad wordt al gestolen als de raven, vooral in het centrum, ze verwarren dit wellicht met een straat waar men WEL de post of pakketjes gewoon veilig in een tuin kan zetten. dit is laksheid, onverantwoordelijk, en beroepsonbekwaam van pakketbezorgers.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je vraagt of dit zomaar kan. Het kan zomaar gebeuren, maar het is niet volgens de regels. Uiteindelijk is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van het bestelde artikel. De verkoper is ook verantwoordelijk als bij de koeriersdienst iets fout gaat.
Op de site van Arag staat hierover o.a. het volgende:
De verkoper is uw aanspreekpunt. U kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om uw pakket alsnog (in goede staat) te leveren. U kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en uw geld terug te vragen.
Tip: Als u online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat u hierbij heeft, is de wettelijke bedenktijd. Als u spijt heeft van uw online aankoop, kunt u die binnen 14 dagen na levering en zonder opgaaf van reden opgedaan maken.

DHL geeft op hun site nog als tip om eerst bij je buren te informeren. Het komt regelmatig voor, dat een pakketje daar wordt afgeleverd, maar dat in de Track & Trace-informatie iets anders staat (dit is ook mijn eigen ervaring).
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Als een pakketje niet wordt bezorgd en de webshop / winkel geen actie onderneemt, dan heb je als consument meerdere rechten:
1. Aangifte doen bij de vervoerder:
* Neem contact op met de bezorgdienst (DHL in dit geval) en dien een klacht in. Zij kunnen je wellicht meer informatie geven over de status van je pakketje.
* Vraag om een bewijs van aflevering. Dit is een document dat bewijst dat het pakketje is afgeleverd. Als je dit niet hebt, is het bewijslast lastiger.
2. Contact opnemen met de webshop / winkel:
* Stuur een herhaald bericht naar de webshop / winkel waarin je je onvrede uitspreekt over de gang van zaken. Vermeld hierbij dat je een klacht hebt ingediend bij de bezorgdienst en dat je een bewijs van aflevering hebt opgevraagd.
* Eis dat ze je pakketje opnieuw versturen of je geld teruggeven. Je hebt recht op een deugdelijk product en de webshop / winkel is verantwoordelijk voor de bezorging.
3. Consumentenrecht:
* Als de webshop / winkel niet reageert of weigert om je te helpen, kun je een beroep doen op je wettelijke rechten. In Nederland heb je o.a. het recht op herlevering of ontbinding van de koop met terugbetaling van het aankoopbedrag.
* Je kunt hiervoor contact opnemen met de Consumentenbond of het Juridisch Loket. Zij kunnen je adviseren over je rechten en je helpen met het indienen van een klacht of het starten van een geschilprocedure.
Let op:
* Bewaar alle bewijzen van je communicatie met de webshop / winkel en de bezorgdienst. Dit zijn belangrijke bewijsstukken als je een geschil wilt indienen.
* Zorg dat je de algemene voorwaarden van de webshop / winkel goed doorleest. Hierin kan informatie staan over de bezorgprocedure en je rechten als consument.
In dit geval is het belangrijk om te weten of je voor het pakketje hebt moeten tekenen. Als je voor het pakketje had moeten tekenen en er is geen handtekening van jou, dan is er bewijs dat het pakketje niet is afgeleverd.
Ook is het niet oké dat bezorgers pakketten zomaar ergens dumpen waar ze willen. Dit is in strijd met de bezorgvoorwaarden van de meeste bezorgdiensten.
Ik hoop dat deze informatie je helpt om je rechten te verdedigen.
Let op:
* Ik ben geen juridisch expert. Dit is algemene informatie en mag niet worden beschouwd als juridisch advies.
* In specifieke gevallen is het altijd raadzaam om contact op te nemen met een juridisch expert voor gericht advies.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding