Moet autoverkoper (dealer) zich aan koopovereenkomst houden ondanks tikfout?
Kwestie: (bijna) mijn eerste occasion gekocht bij bekende BOVAG autodealer met inruil auto 2010. Verkoper had eerder foto's gemaakt van inruilauto (ook kilometerstand). Blijkt een cijfer te zijn vergeten in kilometerstand. Paar uur na tekenen koopovereenkomst werd ik gebeld om km-stand na te vragen (i.o.v. zijn leidinggevende), die had ik niet paraat en gewezen op de gemaakte foto's. Daar kwam hij achter zijn fout en gaf aan dat de inruilwaarde voor mijn auto met 4K zakte van 6K naar 2K. Ik kreeg 2 dagen erna op mijn verzoek een schriftelijke bevestiging, dat hun de koopovereenkomst om deze reden ontbinden. Helaas staat ergens op laatste pagina de foutieve km-stand, op eerdere pagina's hebben wij beiden getekend. Hierdoor ga ik ervan uit dat ik te naïef ben geweest (kenteken was immers juist). Maar toch vraag ik mij af of zij zich er zo makkelijk aan af kunnen doen, door een tikfout van een verkoper. Ik had de aankoop van mijn eerste eigen auto toch anders voorgesteld, het was een teleurstelling.
Toch schrijf je verderop: "HELAAS staat ergens op laatste pagina de FOUTIEVE km-stand".
Dat lijkt er op te duiden dat de KM-stand juist te hoog is genoteerd. Toch wil de garage en niet jij onder de aankoop uit. Hoe zit het nou ? Overigens: contract = contract. Dus ja beiden kunnen jullie elkaar er aan houden. De vraag is alleen ook of het de moeite en de (juridische) kosten allemaal waard is ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.