Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang heb je garantie op ventilator laptop hp?

Laptop HP 250 GB | i3 | 8GB | 256 GB gekocht op 22 april 2022. Ventilator is nu kapot, Vervanging door leverancier 85 euro. Is dit geen garantie?

Thecis
11 maanden geleden
Er zit 2 jaar garantie op het gehele apparaat, maar daarvoor moet het wel terug gebracht worden naar de plek waar u het aangekocht heeft. Zij repareren de laptop (in dit geval de ventilator). Dasr mogen geen kosten voor gerekend worden. Waar heeft u deze aangekocht? En waar heeft u de laptop laten repareren?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Los van de garantie die de verkoper heeft gegeven (meestal 1, 2 of 3 jaar) heb je ook wettelijke garantie. In Nederland is dat voor vrijwel alle apparaten minimaal 2 jaar. Dat wil zeggen dat je mag verwachten dat je laptop minimaal 2 jaar probleemloos blijft werken bij normaal gebruik.

Elke vorm van garantie geldt alleen bij 'normaal gebruik'. Of de kapotte ventilator onder garantie valt, hangt dus ook af van de oorzaak waardoor het kapot is.

Wordt het apparaat heel veel gebruikt voor (te) zware taken, waardoor de ventilator vaak en lang moet draaien voor de koeling, dan is het logisch dat die ventilator veel sneller slijt dan door de fabrikant voorzien. Als het apparaat door een sleeve en/of stof en vuil binnenin de warmte niet goed kwijt kan, ontstaan er ook eerder problemen.

Het eerste jaar na aankoop moet de verkoper bewijzen dat het uw eigen 'schuld' is als hij vindt dat u de schade had kunnen voorkomen.

Na dat eerste jaar (hier het geval) is het aan u zelf om te bewijzen dat het NIET uw schuld is.

Dus als u kunt aantonen / de verkoper kunt overtuigen dat u de laptop heel normaal heeft gebruikt, dus dat de ventilator na 1,5 jaar kapot is als gevolg van een fabrieksfout, dan moet de verkoper zorgen dat het apparaat onder garantie wordt gerepareerd.

Om aanspraak te maken op garantie (van de winkel, fabrieksgarantie, aankoopgarantie of wettelijke garantie) moet je altijd bij de verkoper zijn. Elk ander (reparatie-)bedrijf is geen partij in de garantie-discussie, ook niet voor wettelijke garantie.
(Lees meer...)
11 maanden geleden
Vortexxx
11 maanden geleden
"Wordt het apparaat heel veel gebruikt voor (te) zware taken, waardoor de ventilator vaak en lang moet draaien voor de koeling, dan is het logisch dat die ventilator veel sneller slijt dan door de fabrikant voorzien."
Doorgaans is de MTBF van een doorsnee fan geraamd op 50.000 uur, of zo'n 6 jaar bij 24/7 gebruik. De laptop staat niet volgas 24/7 dus hoort die fan de laptop ruimschoots te overleven, dat lukt niet altijd door de ruime marges van de ventilator fabrikant, het zou daarom op z'n minst billijk zijn van HP om de fan kosteloos te repareren.
Renee1955
3 maanden geleden
Nog een puntje als aanvulling op Vortexxx, een laptop heeft ook af en toe onderhoud nodig. Als de ventilator vol met stof zit, zal die ook eerder de geest geven. Ik heb een hond en een kat en mijn laptop gaat (afhankelijk van het geluid van de ventilator) 1x per 1 à 2 maanden open en dan schrik je van de hoeveelheid stof die er in zit. Dan maak ik alles schoon d.m.v. een kwastje, spuitbus lucht en stofzuiger en hij loopt daarna weer als een tierelier, de ventilator draait minder vaak en hij maakt minder geluid.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding