Moet de winkel de 2 jaar garantie nakomen bij het repareren van mijn kapotte laptopscharnier?
2 dagen geleden is het scharnier van mijn Acer Aspire 3 laptop kapotgegaan bij het op een normale manier openen van de laptop. Hierbij is ook de behuizing van het scherm iets uit elkaar gescheurd. Zodra ik het geluid hoorde stopte ik met het openen van de laptop en ben ik meteen naar de winkel gegaan voor reparatie. Het is misschien belangrijk om te vermelden dat ik een maand geleden schade zag ontstaan bij het scharnier aan de andere kant, maar omdat dit niet ernstig leek ben ik niet naar de winkel gegaan, het verergerde ook niet, op de kant waar het is stukgegaan was eerst niks te merken. Het gaat om een laptop die minder dan 2 jaar geleden is aangeschaft. Ik zag op internet dat de winkel 2 jaar garantie op dit soort producten hoort te bieden (fabrieksgarantie is 1 jaar) dus ik heb gevraagd of het (gedeeltelijk) onder de garantie gerepareerd kon worden. Er werd mij verteld dat ze het niet onder de garantie viel omdat het een breuk was die veroorzaakt kon zijn door bijvoorbeeld een val of een object tussen het scharnier (deze beide verklaringen kloppen in mijn geval niet). Op internet kon ik makkelijk een aantal andere gevallen vinden waarin het scharnier van deze laptop vroeg in de levensduur kapotbrak, wat erop duidt dat het best een designfout/fabrieksdefect zou kunnen zijn. Heb ik in dit geval recht op mijn 2 jaar garantie? Ik heb de laptop nog niet afgegeven voor reparatie omdat de reparatiekosten in verhouding tot de nieuwprijs en kwaliteit van de laptop te hoog zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-aankoop-in-europa#:~:text=U%20heeft%20recht%20op%20minimaal,u%20nog%20apart%20garantie%20aanbieden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.