Waarom kan ik een zending niet terugsturen na het openen van de doos?
ik heb zojuist een elektrisch product gekocht, Daarbij 2 banden tape met print doorgesneden om het te openen, En nu zegt de leverancier dat hij het niet terug kan nemen omdat de zegel verbroken is. Ik vraag me dan af. Wat valt allemaal precies onder een zegel. Ik zou toch moeten kunnen kijken of het product mij bevalt of zelfs kunnen zien of het juiste product er wel in zijn volledigheid in zit?
-Kopen in een fysieke winkel.
-Kopen via webwinkel, of telefonisch (koop op afstand). Wat voor product heb je exact gekocht? Als het koop op afstand is, heb je 14 dagen bedenktijd. Je mag dan de doos openen en het uittesten. Uittesten is wat anders dan uitvoerig gebruiken.
"Zegels verbreken" van een verpakking is geen argument in die zin (bij koop op AFSTAND!) bij elektrische voorwerpen (wel bij andere goederen). https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen
Ik vind dat de bovengenoemde producten een goede reden hebben om ze niet te openen , En je daardoor kan spreken van verzegeling d.m.v. een sticker of iets.
Maar 2 bandjes plastic tape met print van de fabrikantsdoos van bijv een scheerapparaat kun je toch geen verzegeling noemen?
Ik heb het online besteld en dus inderdaar recht op 14 dagen bedenktijd.
U verstuurt het product verzegeld en de consument verbreekt de verzegeling. U moet de consument wel vooraf laten weten dat daarmee de bedenktijd vervalt. Het kan hier gaan om: producten die niet kunnen worden teruggestuurd om hygiënische of gezondheidsredenen: bijvoorbeeld een tandenborstel of scheerapparaat
gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s en cd’s
=== Maar voor een "startracker" zie ik niet in waarom dat niet teruggestuurd mag worden.
Overigens mag je zoiets dan maar beperkt gebruiken.
Ik heb het dezelfde dag nog terug gestuurd zonder gebruik.
Wat nu als de leverancier toch weigert het retour te accepteren, Moet ik dan een juridisch loket inschakelen of iets?
Sommige verkopers zetten daar zelfs dingen in die niet eens mogen en waarvoor ze een boete kunnen krijgen.
Ze stellen dan soms zelf uitzonderingen die helemaal niet mogen.
https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/
Vaak zullen verkopers wel over stag gaan als ze inzien dat je de juiste argumenten aanvoert.
Anders kan je idd juridisch advies inwinnen, maar ook zij geven eerst en aantal andere opties voordat je echt met een rechtszaak begint.
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/kopen-in-het-buitenland/
7 dagen retourtijd wat gewoon 14 is, En dus Het recht proberen te ontnemen de doos te openen terwijl dit geen uitzonderlijk product is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.