Ik heb iets verkocht via markptlaats, verzonden met dhl. Dhl is het kwijt. Wat nu?
Ik stelde aan de koper voor dhl of postnl. Dhl is goedkoper, dus koos die voor dhl.
Het pakket bleef hangen met de track en trace. Na lang contact (6 weken) komt dhl met de status manco en mocht ik een schade claim indienen. Deze is goedgekeurd namens hum claim voorwaarden. (3,40 per kg plus verzendkosten),ookal probeerde ik natuurlijk het volledige bedrag terug te krijgen. Het pakket is 2kg, dus kom je op €10,55 uit. De koper heeft €23,50 betaald. De koper is hier (begrijpelijk) niet blij mee. Ik heb nog niks van beloftes gemaakt, maar mijn intentie is om het schade claimbedrag terug te storten. Waartoe ben ik wettelijk nog meer verplicht toe, aangezien de koper ook van mening is dat ik per se via dhl wou verzenden
"De vergoeding van €3,40 per kilo is dus een wettelijk bepaalde vergoeding. U kunt het risico afkopen door gebruik te maken van een aanvullende verzekering." Het is dus gok ik vooral wat jij afgesproken hebt met de koper. Heb je een verzekering besproken? Heeft hij dat geweigerd? Of heb jij dat niet gemeld? Meestal gaat dit soort afspraken via mail, dus kan je mooi teruglezen hoe of wat.
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/conflict-over-verzending/marktplaats-aankopen-particulier-naar-particulier-wie-het-risico-een-pakket-niet-aankomt
https://kassa.bnnvara.nl/pagina/discussie-zoekgeraakt-product-op-marktplaats
Het postbedrijf is altijd verantwoordelijk jegens de verzender, nooit jegens de geadresseerde. Het postbedrijf heeft immers alleen met de verzender een bezorgovereenkomst. De geadresseerde heeft geen overeenkomst met het postbedrijf en kan dus het postbedrijf niet aanspreken. Maar hij kan wel de verzender aanspreken. Wie in de onderlinge verhouding tussen de verkoper en de koper verantwoordelijk is bij een correcte verzending, is een kwestie van wat vooraf is afgesproken. Maak dus goede afspraken vooraf. Is er niets afgesproken, dan geldt de hoofdregel dat de verkoper ervoor aansprakelijk is dat de goederen te bestemder plaatse komen. Hij heeft immers op grond van de koopovereenkomst een leveringsplicht (zoals de koper een betalingsplicht heeft). Uiteraard dient de koper de verkoper wel van de juiste adresgegevens te voorzien.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.