Mag een standaard aanbieding ineens een black friday aanbieding worden?
Ik zie dat ondermeer Ziggo en Kruitvat en vele andere grote bedrijven. Het zijn grootste reclame spammers van het land. Mogen ze hun standaard aanbiedingen nu ineens black friday aanbiedingen noemen. Mag dat zomaar en sla je de plank niet helemaal mis als bedrijf als het om geloofwaardigheid gaat
Black Friday is vooral een commercieel iets, waar dezelfde regels voor gelden als een normale advertentie. Consument mag niet misleid worden.
Als er in staat dat het een eenmalige aanbieding is, of "nu of nooit" wordt het twijfelachtig. Reclame en geloofwaardigheid gaat voor mij zelden goed samen.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-legt-boetes-op-aan-webwinkels-voor-nepkortingen Dat houdt dus in dat je niet een verlaagde prijs van een product langer dan een maand als korting mag promoten. Dat is dus iets waar je veel beter naar kan kijken. "geloofwaardigheid" Bedrijven zullen er in de regel altijd zoveel mogelijk aan doen om zoveel mogelijk winst te maken als mogelijk. Als ze door dergelijke trucs in de regel minder gaan verkopen zullen ze er vanzelf mee stoppen. Maar consumenten zullen er denk ik nauwelijks van wakker liggen dat een prijsverlaging een andere reden toegedicht krijgt. Het zal ze meer interreseren dat de korting een werkelijke korting is en niet een die kunstmatig is verlaagd (door het eerst te verhogen of doordat de hogere vanafprijs nooit werkelijk is gerekend). Maw als ik een product koop dat normaliter 100 euro kost. En dat een 2 weken voor "black friday" gekort wordt naar 80 euro, en dan tijdens black friday nog steeds 80 euro kost, maar dan met het predikaat "black friday korting", dan ben ik net zo blij als ik het op bf koop als ik het die 2 weken ervoor koop. Zeker als het ergens na die periode weer naar de "reguliere" prijs van 100 euro gaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.