De term "Black Friday" verwijst naar de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten, wanneer winkels grote kortingen aanbieden. Het ontstond in de jaren '60, toen winkeliers van verlies (rode cijfers) naar winst (zwarte cijfers) gingen door de massale verkoop. "Black" symboliseert dus winstgevendheid voor bedrijven.
De geschiedenis van de term "Black Friday" is iets gecompliceerder dan @lieveheersbeestjeee hier in de andere post beschrijft.

Over de oorsprong van Black Friday bestaan namelijk verschillende verhalen.

Over het algemeen aangenomen dat de term in de huidige betekenis in de jaren zestig in Philadelphia ontstond onder politieagenten.

Twee evenementen zorgden ervoor dat agenten de term Black Friday gingen gebruiken. Veel consumenten gingen de dag na Thanksgiving, sinds 1941 steevast gevierd op de vierde donderdag van november, naar het centrum om kerstinkopen te doen. Ook vond in datzelfde weekend op zaterdag de jaarlijkse Army-Navy football game plaats.

De politie moest op deze dagen langer werken en kreeg te maken met meer file, ongelukken en diefstallen dan gebruikelijk. Black Friday was voor hen een manier om de drukte, waarbij het haast zwart zag van de mensen en het verkeer, te omschrijven. Het was voor hen een negatief begrip.

Toen de term door steeds meer burgers van de stad werd gebruikt, probeerden winkeliers los te komen van de negatieve ondertoon die Black Friday had gekregen. Ze begonnen de vrijdag Big Friday te noemen. Dit bleef echter niet heel lang hangen in de hoofden van mensen.

Pas in de jaren tachtig kreeg de term Black Friday een nieuwe en positieve ondertoon. Toen pas ontstond de uitleg van de zwarte cijfers waar @lieveheersbeestjeee naar verwijst.

De laatste en onbewezen verklaring die rondgaat over de geschiedenis van Black Friday heeft te maken met het slavernijverleden van Amerika. In 1800 zouden plantage-eigenaren volgens deze lezing met korting slaven hebben kunnen kopen op de dag na Thanksgiving. Dit verhaal wordt echter niet door feiten ondersteund.

Vroeger was Black Friday ook letterlijk maar 1 dag. Tegenwoordig zijn het meerdere dagen. Dat heeft vooral te maken met de drukte in de webshops. Door de vele reclame campagnes in deze periode krijgen zij erg veel bezoekers op hun site. Dat dreigt niet alleen hun site, maar vooral hun distributieketen te overbelasten. Door de drukte over meerdere dagen uit te spreiden hopen zij enige ademruimte te creëren. En natuurlijk zien marketeers een langere periode ook als een goede reden om nog meer en langer reclame te kunnen maken voor hun bedrijf !