Winkelverbod onterecht en krijg de politie ook een document?
1,5 week geleden heb ik papjes gekocht voor de kleine ik was met de kinderwagen en heb het in een boodschappen tas gedaan en bij de kassa aangegeven 8 papjes, de kassa medewerker heeft er 4 van aangeslagen. Thuis aangekomen, zag ik dat ze verkeerd heeft aangeslagen. Ik zei tegen mij man ik moet terug. kennissen zeiden je hebt geluk ze hebben zelf fout aangeslagen. Nu kwam ik weer in de winkel na 1,5 week en had iets anders gekocht en werd ik opgehouden door 2 medewerkers en moest ik mee naar achteren, ik moest nog 4 papjes betalen en kreeg een winkelverbod en anders zouden ze de politie inschakelen. Ik vind dit zo onterecht. De manager schreef bij, vergeten te betalen en winkeldiefstal. Ik vind dit echt te ver gaan. En mag niet meer naar de winkel voor 1 jaar. Ze vroeg mijn gegevens en ook mijn id. Ze zei als je eerlijk was dan kwam je terug en had je dit gemeld. Ik moest dus voor de 4 papjes betalen en winkelverbod ondertekenen. Kan iemand mij tips geven? En gaat dit rond door naar andere winkels en de politie?
Daarbij mag mag niet iedereen om je ID vragen. Supermarkt medewerkers mogelijk dit zeker niet!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer Heel strikt genomen hadden ze moeten vragen om mee naar achter te gaan. Ze mogen je niet dwingen. Doen ze dat wel, is het heel strikt genomen vrijheidsberoving. Je hebt het duidelijk vermeld dat je er 8 had. Ze hebben er 4 aangeslagen. Je had het niet gezien. Zij moeten aantonen dat je dit opzettelijk deed (dus dat je er 4 aan gaf). Dat kunnen ze niet. Ik weet niet hoe het zit met een winkelverbod. Voor zover ik weet mogen ze iedereen de toegang ontzeggen. Ik zou er zelf maling aan hebben aangezien het verbod is gebaseerd op hun eigen incompetentie. Laat het ze maar escaleren. Ik denk persoonlijk dat de politie ook wel een mening heeft over het vasthouden zonder grondslag.
Een winkel verbod mogen ze altijd opleggen.
Vervelend situatie natuurlijk maar je weet zelf hoe het zit.
Het was anders echt teveel, ik was alleen en met de kinderwagen en had deze papjes genomen. Dus er zat geen verschil in. Oke ik wilde zeker weten hoe dit zit met het verbod, maar ik las dat dit bij een winkeldiefstal hoort, ben natuurlijk wel geschrokken en vroeg daarom om tips en reactie. Als ik het zelf wist had ik deze vraag niet uitgebreid gesteld. Maar nogmaals bedankt voor uw reactie en inderdaad een vervelende situatie. Net als ik een doos melk bij AH, dan zeg ik heb 1 doos melk en haal ik niet 12 Campina pakken uit de doos en op de band leggen. Of zou u dat wel doen?
Omdat ik zelf denk handig onder in de kinderwagen en klaar en dan bij de kassa aantal doorgeven.
Dit kan je aanvechten. Ga naar een rechtshulp en schrijf het hoofdkantoor aan over de gang van zaken. Zeker als er een kind/ baby bij betrokken is, wordt dit (voor zover ik kan na gaan als niet jurist) beschouwd als zeer bedreigend. Je kan ook zelf besluiten om aangifte te doen bij de politie, kaar dit zou ik zeker eerst overleggen met een jurist/rechtshulp. Een goeie voor als je rechtsbijstand hebt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.