Wat betaal je uiteindelijk aan verzendkosten bij AliExpress?
Ik wil om een keer te proberen wat dingen bestellen op AliExpress. Ik zie bij een aantal producten staan: verzendkosten 2 euro en bij 10 euro bestelbedrag is het gratis.
Hoe werkt dit? Gaat dit dan om 10 euro in totaal? Of 10 euro bij deze verkoper?
En komen er nog stiekeme andere kosten bij? (Ik hoorde vorig jaar iets over douanekosten, etc.). Ik verwacht voor ergens tussen de 10 en 30 euro te bestellen.
Dit zijn de extra kosten als u bestelt buiten de EU btw
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%.
invoerrechten
Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten. Reken op 0 tot 17% invoerrechten.
inklaringskosten
Dit zijn kosten die uw pakketdienst maakt om aangifte te doen bij de Douane. Dit zijn vaste bedragen die verschillen per bezorger - die kan u er meer over vertellen.
De Chinezen weten van onze douanetarieven, en hebben daarom op meerdere plaatsen in de EU grote magazijnen ingericht, van waar veel van de spullen (niet alle) kunnen worden verstuurd. Bij het bestellen kun je zien vanuit welk land het wordt verzonden, en soms / vaak zelfs een voorkeur opgeven. Binnen de EU betaal je geen douanekosten.
Afhankelijk van het bedrag van de verzendkosten, loont het om bij die verkoper een 2e artikel te kopen (of hetzelfde artikel 2x).
Inklaringskosten zijn niet van toepassing op aankopen bij AliExpress en invoerrechten worden pas berekend vanaf € 150,-
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.