Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag Mediamarkt naar mijn geboortedatum vragen?

Als je online wat bij ze bestelt ben je VERPLICHT je geboortedatum in te vullen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij een webwinkel. Hebben ze het recht dit van je te eisen?

Picture for question
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je die nu gewoon geeft en iemand anders leest die datum per ongeluk ook, wat voor schade zou je ermee op kunnen lopen dat dit privacygevoelig is? Ja, dat mag, iemand die online besteld moet vaak boven een bapaalde leeftijd zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, er mag alleen naar geboortedatum gevraagd worden indien dit daadwerkelijk nodig is (bijv. als je vanaf een bepaalde leeftijd iets mag).

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging na reactie van Ytje in een ander antwoord:

Volgens de wet ben je handelsbekwaam vanaf 16 jaar (artikel 4:55BW). Aangezien er nu een reden is om naar leeftijd te vragen, is het zo dat zij dit mogen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Genoemde wetsartikel heeft hier niet mee te maken/is onvolledig.

Daarom hier de link naar het rechtenforum, vanwaar ik deze informatie over handelsbekwaamheid gevonden heb:

http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/39313?sid=e17cf2c99014caa0a381dd0350df1d7f/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wel als het een 16+ of 18+ product is ofzo, anders zou ik zeggen dat het wel een beetje onzin is maar Mediamarkt mag dit altijd zelf kiezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om via internet te kopen moet je geloof ik sowieso 18+ zijn, wat voor product het ook is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat lijkt me duidelijk dan :D
Zij mogen dat vragen, maar jij hoeft niet te antwoorden.
Je bent ook niet verplicht iets bij mediamarkt te kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, maar misschien doen ze dit bij producten met abonnementen om wat meer zeker te zijn van hun zaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eisen mogen ze dat zeker niet, dus in hoeverre dat je niet kunt bestellen zonder geboortedatum weet ik niet, als je er problemen mee hebt of anders niet kunt bestellen dan zou je een willekeurige datum in kunnen vullen.

Maar als je bijvoorbeeld een laptop bestelt dan willen ze natuurlijk wel zeker weten dat je een echte klant bent en ook i.v.m. de garantie lijkt me dat wel normaal.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ja dat mogen ze wel er zijn veel kinderen onder de 18 die willen bestellen en dat mag niet zonder toestemming van de ouders. Dit om de betaling een betere garantie te geven.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Dat is verplicht bij verkoop van leeftijdsgebonden waren.
Hoewel mediamarkt dat niet verkoopt zijn de duidelijkste voorbeelden alcohol en sigaretten.

Media markt verkoopt bv wel spelletjes met leeftijdsgrens en films. Ook daarvoor mag je verwachten je leeftijd te moeten opgeven. Ook als een kind mediamarkt in loopt en een film of spel voor 18+ wil hebben verkoopt die winkel dat niet tenzij er een volwassene accordeert en betaalt.

Uiteraard is er ook nog , bij duurdere spullen, de vraag of je wettelijk wel zonder permissie van ouder of voogd iets mag kopen. In die gevallen zal dus de ouder moeten tekenen voor aankoop.

Een ouder heeft bv het wettelijk recht te eisen van een winkel om door een kind gekocht spul terug te nemen en geld terug te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding