Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb mijne bazin geweigerd om haar haren te wassen.Ik ben er voor de klanten en niet voor haar.Is dit voldoende voor ontslag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Ik denk niet dat je meteen ontslagen kan worden voor zoiets,
Maar waarom weiger je dat, een baas van een kapsalon moet toch ook eens naar een kapper ? of heb je liever dat ze naar de concurrent gaat als ze wat wil.
Het is toch voor jou een compliment dat de baas wil dat jij het doet
14 jaar geleden
In de zin van de CAO is dit geen reden voor ontslag.
Maar het is niet een echt aardige actie van je.
In een zaak doe je wel eens iets voor elkaar. En ik heb van kapsters die ik ken wel begrepen, dat het heel gewoon is, om elkaars haar te doen.

Je hebt je er niet populair mee gemaakt. Ik zou ook niet weten hoe je het goed kunt maken. Misschien een bloemetje en aanbieden alsnog haar haar te doen. Zeg maar dat je je niet goed voelde of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baas of geen baas, je zal haar net als de andere klanten moeten behandelen anders is het werk weigeren en dus reden tot ontslag. Wanneer de haren te vies zijn om aan te pakken is het waarschijnlijk wat anders. In ieder geval sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In werktijd het werk weigeren wat uw werkgeefster
opdraagt wat met uw werk te maken heeft, kan aanleiding geven tot het verkrijgen van ontslag.

Tenzij u met nadruk in uw arbeidsovereenkomst heeft laten vastleggen dat u geen........(zelf invullen) doet.

U had bv ook een opdracht kunnen krijgen om het kappersgereedschap te reinigen of extra te vegen.

Ik vermoed dat er al geruime tijd sprake is van een verstoorde arbeidsverhouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, eerlijk gezegt vind ik het een beetje raar dat je haar haar niet wil wassen. Je werkt blijkbaar dus in een kapsalon, en zij is dus óók kapper, dus ze heeft ZEKER schoon haar, daarbij is ze je BAZIN én deelt zíj jou loon uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is werkweigering.

Je bent aangenomen als kapper. Zij geeft jou een opdracht binnen dat functieprofiel.
Of ze wel of niet betaald is jou zaak niet. Al laat ze de hele buurt gratis langs komen.

Voor werkweigering kan je ontslagen worden.
Bovendien vindt ik het persoonlijk een instelling van niks om dit te weigeren. Het slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw Bazin betaald je loon, en dus de uren die je werkt!
Mocht zij besluiten om zelf klant te zijn in haar eigen kapsalon, dan moet jij het zien als jouw klant!
Weiger je dit, dan is het ook daadwerkelijk werkweigeren!

Werkweigeren kan ontslag tot gevolg hebben, maar meestal word er een officiele waarschuwing gegeven als het de eerste keer is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste: ze kan toch wel zelf haar haren wassen? Of is ze gehandicapt? Ten tweede: doet ze dit op een moment dat er toch geen klant (voor jou) is?

Als dat zo is denk ik: iedereen moet BETALEN voor de kapper, dus waarom zij niet? Het enige dat ze dan zelf betaalt zijn de spullen die gebruikt worden (en stroom voor de föhn), maar dat is zeker niet het enige waar je voor betaalt als je naar de kapper gaat.

Als ze het doet terwijl er anders in haar plaats een klant was op dat moment (dus ze stuurt een klant die binnenkomt weg omdat er geen plek is omdat zij in een kappersstoel zit die anders vrij zou zijn, of ze belt er een af) dan betaalt ze op die manier dus wel.

Je bent aangenomen voor het wassen/knippen van klanten en zij is geen klant als ze niet betaalt.

Een rechter mag ook niet zijn eigen straf bepalen omdat hij/zij zelf rechter is. Als je bazin naar de kapper wil dan is het niet relevanter dan toeval dat ze zelf een kapperszaak heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is werkweigering, en ja, dat is al snel reden tot ontslag.

Wat bezielt je om zo'n normaal verzoek te weigeren? Het is toch je wérk om het haar van mensen te wassen? Waarom zou je je werk wel doen voor mensen die jou niet rechtstreeks betalen en datzelfde werk weigeren aan degene die werkelijk je loon betaalt? Dat is niet zo slim, hè?

In vrijwel iedere kapperszaak doen personeel en werkgever elkaars haar. Dat is niet meer dan normaal. Als je daar een probleem mee hebt, ga je het nog héél moeilijk krijgen in deze branche. Het is zoiets als in een broodjeszaak werken en je werkgever een broodje voor de lunch weigeren met het verhaal dat hij die maar bij de concurrent moet halen: belachelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing