Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Draag je op een smoking een zwart of een wit strikje?

Vaag weet ik dat in Engeland vroeger onderscheid gemaakt werd tussen "meesters en knechten"door de keuze van strik. Maar wat droegen de meesters? Enne...kom nou niet met "beide mag", dat gebeurt al. Ik zoek de originele benadering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op een smoking draag je een zwarte strik - tenminste, als je het helemaal correct wilt doen. De smoking is overigens een Amerikaanse 'uitvinding' (van rond 1886), en geen Engelse. Alle andere kleuren dan zwart zijn eigenlijk uit en boze, al zien we ze af en toe wel verschijnen. Zie voor ale 'regels' rondom de smoking de link.

Het onderscheid in witte of zwarte strikken in de Engelse is geen onderdeel van de smoking, maar het rokkostuum. Welke kleur strik of sjaal je daarop draagt is overigens meer afhankelijk van de omstandigheden dan van de rang of functie.

Maar smoking maakt onderdeel uit van de zogenaamde 'black tie'- kledingcode, dus lijkt de keus me daar voor de hand liggen. Zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de etiquette: "black tie". De "white tie" hoor je te dragen bij een rokkosttuum, niet bij een smoking (dinner jacket). Smoking wordt door gasten gedragen, niet door bedienden!!!

http://www.maatkleding-hilversum.nl/mode-en-stijl/etiquette
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing