Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je het best je tanden poetsen?

Kun je beter voor of na het eten tanden poetsen?
en kun je je mond beter meteen na het poetsen omspoelen of de tandpasta een paar minuutjes laten zitten zodat de fluoride kan inwerken en dan omspoelen?
En heeft het nut om meer dan 3 maal per dag te poetsen?
En is 2 minuten lang genoeg of is langer beter?
BVD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Volgens mijn tandarts en mijn mondhygiëniste:

--  Voor het eten poetsen mag, als je dat lekkerder vindt. Voor de mondhygiëne is het niet nodig.

--  Na het eten moet je zeker poetsen. Dat moet na elke maaltijd, en feitelijk ook na elk tussndoortje - maar wel met inachtneming van de volgende punten in dit lijstje.

--  Wacht minimaal een uur nadat je hebt gegeten. Poets je al binnen dat uur, dan poets je je glazuur weg. De altijd aanwezige bacteriën eten namelijk lekker mee, en produceren daarbij een zuur. Door dat zuur wordt het glazuur zacht. Ga je dan poetsen, dan ben je het glazuur kwijt. Wacht je, dan verdwijnt het zuur geleidelijk, en kun je zonder gevaar poetsen.

--  Gebruik een tandpasta met fluoride.

--  Spoel na afloop slechts licht, om de ergste hoeveelheden tandpasta weg te werken. Spoel niet grondig, dan spoel je de resten fluoride weg. Alternatief (beter zelfs) is wel grondig te spoelen, zodat je eventuele losgepoetste etensresten tussen de tandspleten vandaan spoelt, en daarna na te spoelen met een mondspoelmiddel dat fluoride bevat.

--  Twee minuten poetsen is genoeg. Meer mag, maar draagt niet bij aan de mondhygiëne, en vergroot het risico op beschadigen van het glazuur.

--  Druk niet te hard tijdens het poetsen. Dat beschadigt hooguit je glazuur, de mond wordt er echt niet schoner van.

--  Voor het poetsen flossen. Tandenstokers gebruiken werkt beter dan flossen. De nieuwste onderzoeken wijzen erop dat het gebruik van ragertjes zelfs nog weer beter is dan het gebruik van tandenstokers, maar die resultaten zijn nog wat prematuur.

--  Schraap minimaal één keer per dag je tong.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan het beste na het eten je tandenpoetsen. 2 minuten is lang genoeg. Zelf spoel ik altijd mijn tandpasta meteen uit. Als je een tandpasta met fluoride hebt, doet de fluoride zijn werk vanzelf en hoef je het niet langer te laten zitten. Meer dan 3 keer per dag poetsen is slecht voor je tanden. Je poetst dan sneller het glazuur van je tanden af (glazuur is nodig voor de sterkte van je tanden). Mijn tandarts raad altijd 2x per dag aan. een keer na het ontbijt en een keer voor het slapen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3x daags bijna gelijk na het eten, minstens 2 minuten en daarna goed spoelen. laten zitten om fluoride in te laten werken heeft geen zin dat gebeurt tijden het poetsen al. Vaker poetsen heeft zin als je vaker dan 3x per dag eet of heel veel snoept.Langer dan 2 minuten goed poetsen heeft geen zin en krijg je zelfs kans dat je je glazuur of tandvlees beschadigd.

Toegevoegd na 3 uur:
graag bij minnen wel uitleg waarom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met de antwoorden boven mij. Maar als je graag de fluoride wil laten inwerken kan ik je Elmex aan bevelen.Deze heeft als enige een snelwerkende fluoride. Proberen kan geen kwaad toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing