Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het nu toch dat mijn leggings iedere keer stuk gaan?

Ik heb een 2 leuke tuniekjes met een 3 kwart legging eronder, een witte en een zwarte.
Ik heb nu voor bijde tuniekjes al 2 x een nieuwe legging gekocht. Iedere keer gaat de stof op de plek van mijn dijen stuk! Ik heb mt 42 en heb de eerste keer die genomen en de 2e keer mt 44 maar ook daar het zelfde en een afhangkont steeds. Maar van de winter met de lange leggings had ik het ook steeds! Hoe kan dat en beter, hoe kan ik het voorkomen?
Merkkeuze? Ik koop ze bij miss etam

Toegevoegd na 1 uur:
Ik dacht eigenlijk dat het mss wel komt door het ophijsen van de legging als je kruis wat afhangt, dat daardoor er ook in de lengte aan de stof getrokken is en daardoor steeds op de naadjes scheurt.........?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Goedkope troep. Leggings worden gemaakt van rekbare stof, die genaaid wordt met een niet-rekbare draad, in een normale locksteek, geen elastische steek.

Extreem goedkope Zeeman-leggings hebben dat trouwens net zo goed als hele dure uit een of ander boetiekje ; het is en blijft made in China (oid), en je betaalt vooral meer voor het merk, niet voor de kwaliteit.

De beste manier om de schade enigszins te beperken of in elk geval te zorgen dat er niet meteen de eerste week al gaten in vallen, is de hele kruisnaad na aanschaf even opnieuw onder de naaimachine door te trekken met een goed, sterk synthetisch garen en een rekbare steek (liefst een echte stretch-steek of als je machine die niet heeft gewoon een hele smalle zigzag, steekbreedte 1, lengte 3-4). Dan gaan ze vaak wel minimaal 1 of 2 seizoenen mee, afhankelijk van de rest van het materiaal en hoe vaak je ze draagt.

Met het langs elkaar schuren van je benen heeft het NIETS te maken. Het is echt de draad die breekt als de stof oprekt (bij aan- en uittrekken maar ook bij gewoon zitten, bukken ed).

Toegevoegd na 38 minuten:
Goedkope troep (eerste regel) kan trouwens net zo goed ' dure troep' zijn hoor ; het is het model kledingstuk (rekbare stof, vaak dun en gebreid (tricot), gestikt met een inferieur garen en een steek die er niet geschikt voor is). Ik ben in de winkel nog maar één keer een tricot pak inclusief broek tegengekomen waarbij de naden netjes met een stretchsteek waren genaaid, en dat pak heb ik dan ook al een jaar of zeven (!). En ja, daar was de prijs dan ook wel naar.

"Flubberleggingkjes'' zoals ik ze noem (van die héle dunne tricot) gaan vaak al kapot als je er naar kijkt, maar ook die gaan verrassend lang mee als je ze even nastikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De wrijving tussen je dijen zorgt voor slijtage daar... Heb ik ook heel veel last van, vooral bij mijn broeken want ik draag geen leggings. volgens mij kan je daar niks aan doen. Alleen hele goede kwaliteit leggings doen er langer over om te slijten. Ik kan je zo geen merkadvies geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het ligt niet aan de maat. Een grotere maat legging zorgt er niet voor dat je dijen niet tegen elkaar wrijven. (tijdens lopen, fietsen, wat dan ook)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan verkeerd genaaid zijn of de stof is niet stevig genoeg probeer eens een met lycra erin verwerkt of maak er zelf een op eigen maat.dan is de stof spanning overal gelijk en even stevig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet om onaardig te zijn,waarschijnlijk schuren je( boven) benen tegen elkaar, dan gaan ze kapot.
Mijn moeder heeft maat 44 en die heeft dat ook.
Ik heb maat 32 en heb er geen last van.
Ik moet zeggen dat ikzelf nooit bij Miss Etam koop, dat is echt geen beste kwaliteit.
Marktspul noemen wij dat.
Wordt in grote aantallen voor weinig geld gefabriceerd.Dat zal ook een rol spelen bij de slijtage.
Ik koop meestal bij H&M.Echt aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft dit te maken met de stand van je benen.
Dus niet het feit van het langs elkaar wrijven of welke stof of wel/geen naad.
Ieder mens heeft persoonlijke stand van benen en daar kun je niks aan doen.
Misschien moet je wel heel veel afvallen om het te voorkomen, maar is dat dan gezond.
Ken ook wel slanke mensen die dit probleem hebben.
Koop in ieder geval geen dure, maar koop dan wat extra, kun je wat vaker wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het telkens de naden van de leggings zijn die kapot gaan dan is er of slecht garen gebruikt (dat heel snel breekt) of een niet rekbare steek in een rekstof gebruikt.

Dit zijn allebei zaken die de fabrikant beter op moet lossen. (Die doet dat alleen wanneer die signalen krijgt dat het werk onacceptabel is, zoals van hun eigen klanten die de kleding niet door kunnen verkopen door de slechte kwaliteit.)

Hoe kun je dit voorkomen ?
Waar je ook koopt; trek altijd even aan de naden zoals je zou doen wanneer je het kledingstuk aan trekt, maar dan iets verder. Dat heet normaal gebruik voor een stretch kledingstuk.
Zeggen de naden krak dan leg je het terug.

Toegevoegd na 10 minuten:
Vergeten: Zeggen de naden GEEN krak dan heel goed de naden bekijken of iemand anders je misschien voor is geweest en de naden al stuk zijn.
Desnoods test je er drie op deze manier. Het moet tenslotte tegemoet komen aan normaal gebruik. Doet het dat niet dan is het ondeugdelijk en is het het risico van de fabrikant dat die bij inkoop niet beter op de kwaliteit heeft gelet.

(Nu gaan alle winkeliers mij minnen geven.)

Toegevoegd na 12 minuten:
Herstel:
"risico van de fabrikant" moet zijn; "risico van de winkelier".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn leggings van glansstof, de gewone leggings waarvan er zovele worden gemaakt, lycra, zeg maar, dat slijt bij wat gezettere vrouwen gewoon sneller doordat de benen meer langs mekaar wrijven. Ik heb nog leggings van tien jaar our, en ik heb in deze periode maat 46-50 gehad. Dit is van een glansstof gemaakt. het merk maakt niet uit, het kunnen hele goedkope leggings zijn die toch lang meegaan. IK had deze leggings destijds bij Otto vandaan. Ik zal even gaan rondneuzen voor je, Als ik ze nog vindt zal ik hier een link plaatsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk, het gaat om dit soort stof op deze foto. Het glanst heel lichtjes, maar het slijt voor geen meter. Heb twee leggings weggegoois een paar jaar geleden door brandgaten van het roken, de laatste is nog intact, en loop ik nog steeds mee. http://www.otto.nl/product/5551462?c=damesmode-categorien-van-a-z-broeken&p=5&shop=Modellerende-capriboek-LASCANA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing