Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn Europese mannen schoenmaten en vrouwen schoenmaten hetzelfde?

M.a.w.: Past een man met schoenmaat 41 ook vrouwenschoenen van maat 41?
En past een vrouw met schoenmaat 36 ook mannenschoenen in maat 36?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
35.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Heb geen idee. Weet wel dat bij veiligheidsschoenen er behalve lengtematen ook breedte maten zijn. Vrouwenvoeten zijn meestal nu eenmaal wat smaller dan mannenvoeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
De wreef is bij vrouwen ook hoger.
Zelf denk ik dat er verschil zit in de pasvorm, maar dat de lengtematen hetzelfde zijn.
Maar we zullen het leren, hoop ik.
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb een grote schoenmaat (maat 42-43) en draag meestal herengympen. Sommige zijn inderdaad te breed, maar er zijn wel schoenen die mij passen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lijkt me wel. Een maat is een maat. Dat niet iedere schoen je dan lekker zit, dat is logisch. Damesschoenen met smal toelopende neuzen, dat is niks voor mannen. Maar de maat blijft de maat.

Toegevoegd na 9 uur:
van Wikipedia:

Schoenmaat

De schoenmaat is een hulpmiddel bij het passen van schoenen. Door zowel aan voeten als aan schoenen een schoenmaat toe te kennen, vindt men sneller een passende schoen. De schoenmaat is gerelateerd aan de lengte van de voet. Bij het bepalen van de verhouding tussen de lengte en de breedte van de schoen, gaat de schoenindustrie van gemiddelden uit. Bij brede of smalle schoenen wordt vaak een letter aan de schoenmaat toegevoegd.

De gebruikte maten zijn niet in elk land hetzelfde. Zo komt maat 43 in Nederland overeen met maat 9 voor mannen in Noord-Amerika. In sommige systemen worden voor mannen, vrouwen en kinderen verschillende maten gebruikt. Om te bepalen welke maten met elkaar overeenkomen kunnen conversietabellen worden gebruikt. Er zijn echter veel tabellen in omloop, die soms van elkaar afwijken.

In continentaal Europa gebruikt men, ongeacht leeftijd of geslacht, de volgende formule om de schoenmaat vast te stellen:

De voetlengte + 2 centimeter is de leestlengte.

De factor 3/2 hangt samen met een oude lengtemaat, de Franse steek, die gelijk is aan 2/3 van een centimeter.

Om de voetlengte te meten dient de voet plat op de grond te worden geplaatst, de persoon rechtop te staan en het lichaamsgewicht in gelijke mate over beide voeten te worden verdeeld. De voetlengte is de kortste afstand tussen twee aan elkaar evenwijdige vlakken die beide loodrecht staan op de richting van de voet, waarbij het ene vlak de top van de meest uitstekende teen raakt (vaak de grote teen), en het andere vlak net het meest uitstekende gedeelte van de hiel raakt.

Bij klompen wordt bovenstaande formule niet toegepast en hanteert men enkel de lengte van de voet, in centimeters
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in de lengte zitwel iets verschil en hebben schoenen voor vrouwen de neiging kleiner te zijn en in de breete is het precies zo.
Mannnen zijn toch wat steviger en breder van lichaamsbouw.
Bij hem zullen schoenen in de zelfde maat wat stak zitten,zoals die bij haar ruim zullen vallen.
Een maat groter of kleiner is meestal de regel.
Maar neem de proef op de som eens,zou ik zeggen en trek je ''stoute schoenen'' aan en stap een winkel binnen en probeer een paar paar herenschoenen ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Mijn" mannen en ik hebben dezelfde schoenmaat, en we kunnen elkaars schoenen aan als we daar behoefte aan zouden hebben. Ligt natuurlijk wel aan hoe de schoen is gevormd, maar ja dus: het kan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een damesschoen is een beetje smaller, als je als man niet te brede voeten hebt kan je er wel in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding