Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom vloeken kleren bij elkaar?

Wil je weten waarom kleren bij elkaar vloeken>
dan ben jij goed,
Wil jij beantwoorden..!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Omdat een rode trui met een gele broek gewoon niet uitstaat {ja alleen met carnaval} en dan zeggen ze in de volksmond dat dat vloekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan dat best.
Er zijn heel veel tinten rood en veel tinten geel.
En dan hangt het ook nog van het model af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, geel en rood vloekt (in principe) niet.
Een voorbeeld van kleuren die wel vloeken: Oranje en roze... die kleuren zijn gewoon niet met elkaar te combineren. Waarom ze het overigens "vloeken" noemen, geen flauw idee.
Ik denk dat het 'vloeken' toch een kwestie is van mode. Niet alleen de huidige mode, maar die van de afgelopen jaren / decennia. In de jaren 70 bijvoorbeeld werd kleding gedragen, met kleurencombinaties die nu zeker velen zouden vinden vloeken! Het gaat volgens mij wel altijd om kleuren, en niet zozeer om soorten stof die niet bij elkaar passen, of ontwerp van de verschillende kledingstukken of zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve witte en zwarte kleren, kunnen andere kleren van een bepaalde kleur, vaal heel moeilijk combineren, dat kan door de vorm van de kleren zijn, de stijl, maar vooral door de kleuren.
Van sommige kleuren kan je heel veel hebben, van andere maar heel weinig, dus eigenlijk zijn het vooral de kleuren die bij elkaar vloeken, maar wat is vloeken van kleuren dan
Dat is heel moeilijk uit te leggen omdat het voor ieder verschillend is.
Onder vloekende kleuren wordt meestal verstaan, kleuren die niet goed bij elkaar passen.

Misschien moet je de kleuren verdelen in twee groepen.

Groep 1licht geel, geel, oranje geel, bruin,oranje, oranje rood, rood, donker rood.
Groep 2 licht rose. rose, lila, groen, blauw, indigo, paars, violet.

De kleuren in deze twee groepen zijn als het ware familie van elkaar, de kleuren binnen deze groep passen prachtig bij elkaar, ga maar na: rose en lila--blauw en indigo---paars en violet---rose en blauw--licht rose en paars enz.

Ook uit de eerste groep lukt dat prima.
Toch kunnen kleuren vloeken, misschien omdat de afstand tussen de kleuren erg groot is b.v. oranje en paars, of rood met blauw, dit zijn wel precies kleuren uit de twee verschillende groepen.

Maar kleuren vertegenwoordigen ook een emotie.
Rose roept een andere emotie op dan oranje.
Kleuren zijn dus ook gekoppeld aan emotie.
En kleding is niet alleen functioneel, maar ook emotie.
Maar zijn ook gekoppeld aan gewoonte , mode en verwachtingen.
In een knal rood pak met een blauwe stropdas en rose schoenen, ga je niet naar een belangrijke vergadering, je wilt er niet de clown uit hangen, maar juist voor een clown zijn het geweldige kleuren en dan vloeken ze totaal niet, kan je het nog volgen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag! Omdat iedereen met zijn/haar ogen interpreteert, dat vind ik mooi en dat vind ik vloeken.

Kleren vloeken pas echt als de kleuren niet bij de persoon passen, tegenwoordig kunnen alle kleuren en combinaties, mits er de juiste persoon in schuilt.

Bijvoorbeeld bij mijzelf staat groen niet bij mij, ik vind het niet bij me passen, misschien staat die kleur bij jou heel mooi...het gaat om de persoonlijkheid/uitstraling.

Toegevoegd na 1 minuut:
foutje in de omschrijving, 'bij mij'moet verwijderd worden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het uitgangspunt: wat niet bij de persoon past.
Vind ik wel een + waard.
Voor mij vloeken kleuren niet bijelkaar.
Toen ik jong was heette het: rood en groen is boerenfatsoen. Dat droeg je dus niet samen.
Nu is dat geen probleem meer.

Waarom kleren soms bij elkaar vloeken is een ander verhaal.
Dat heeft niet alleen te maken met kleur, maar ook met stijl.
Maar ook hier is dat een kwestie van smaak, van mode, van tijdsgeest.
Toen ik jong was moest de roklengte ieder seizoen aangepast worden aan de de mode van dat moment.
Dat scheelde soms maar een paar centimeter, maar het kwam wel heel nauwkeurig.
Ook dat is er gelukkig niet meer.

Dus waarom kleren bij elkaar vloeken,
dat hangt voor een deel nog wel af van de mode,
maar tegenwoordig kan zo'n beetje alles.

Wat niet in het modebeeld lijkt te passen
noemen sommige mensen "vloeken".
Maar gelukkig zijn er ook nog mensen die zich daar
niets van aan trekken en lekker gewoon dragen
wat ze fijn vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding