Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom schrijven we eigenlijk niet (km)^2 ipv km^2?

Omdat het exponent wiskundig gezien op het symbool ervoor slaat en dus de kilo niet meeneemt in zijn kwadraat, bij normale schrijfwijze, wat eigenlijk dus fout is.

km^2=1000m^2

terwijl (km)^2=1000000m^2

wel juist is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wiskundig gezien heb je gelijk, maar men is het blijkbaar weg gaan laten omdat men geen zin had om steeds die haakjes neer te pennen. Danwel het is er nooit aan toegevoegd geweest omdat het wel duidelijk was wat men bedoelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je schrijft ook niet (23)^2 als je 23^2 bedoelt.
Km bestaat wel uit twee letters maar niet uit twee symbolen daar het een afkorting is van kilometer, wat een woord is. Gaat het om twee cijfers of letters dan staat er een "maal" teken tussen, meestal in de vorm van een punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat kilometer gewoon één woord is, één term, één afstand, die in het kwadraat wordt genomen. Als je het gaat uitschrijven als 1000 meter, dan pas heb je haakjes nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kilometer is één ding. Dat je er twee tekens voor gebruikt, is niet van belang. Dat ene ding, die km dus, kwadrateer je.

Anders gezegd: het is een kilometer. Niet een kilo maal een meter.

Hmm, ik realiseer me dat je hier verwarring kunt krijgen. Laat ik de centimeter als voorbeeld nemen.

Dat is een centimeter. Niet een centi maal een meter.

Om die reden is een cm² niet een centi maal m², maar een (cm)². Die haakjes zijn daarom overbodig.

Het kwadraat van een Jouleseconde, bijvoorbeeld, is daarom (Js)² of J²s², en geen Js². Een Jouleseconde is namelijk wél een Joule maal een seconde.

Toegevoegd na 59 seconden:

Je kunt het trouwens ook zo zien: je spreekt van een vierkante kilometer of een vierkante centimeter. Je spreekt niet van een kilo vierkante meter of een centi vierkante meter.
Cryofiel
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing