Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij vertellen hoe ik de inhoud van een band uitreken?

Hoe reken ik uit hoeveel liter inhoud mijn band (auto) heeft. LxBxH kom ik niet mee weg;)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Eerst doe je 2 * ¶ * r^2 (twee maal pi maal r-kwadraat), waarbij r de radius van de band is (de helft van de diameter). Dan heb je de oppervlakte van de zijkant van de band, inclusief velg. Dat vermenigvuldig je met de breedte van de band, dan heb je de inhoud van de band, inclusief velg.

Wil je de velg eraf hebben, dan moet je weer 2 * ¶ * r^2 doen, maar dan met r als radius van de velg. Dan weer vermenigvuldigen met de breedte van de band. Dit getal trek je van de eerder berekende totale inhoud af, en dan heb je dus de inhoud van de band zonder velg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neem een grote bak met water, reken uit hoeveel water er in kan, vul hem totdat hij overloopt, duw nu de opgepompte band onder water, haal hem er uit en weeg hierna het resterende water in de bak, trek dat af van de inhoud van de bak, maak van kilo's, liters en je hebt de inhoud van de band, min de banddikte en de velg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij benadering:
Als je de doorsnede van de band als een cirkel beschouwd, dan:
Eerst D3 uitrekenen:
D3=(D1+D2)/2
Dan het volume uitrekenen:
V=1/4*3,14*D4²*3.14*D3
Waarbij:
D1=buitendiameter band
D2=binnendiameter band
D3=gemiddelde diameter band
D4=diameter doorsnede band
Het ventiel vergeten we dan maar…..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
R1=straal (halve buitendiameter) band b.v.60/2=30 R2=straal (halve diameter) velg b.v. 34/2=17 H is breedte loopvlak en velg b.v. 16 Inhoud buitenband incl velg is 3,14x(30x30)x16=45216CC =45 liter Inhoud velg is 3,14x(17x17)x16=14519 cc =15,5 liter Inhoud 1 - inhoud 2 =inhoud band 45-15,5=29,5 liter dus even de buiten diameter van band en velg opmeten en breedte van de band dan kun je uitrekenen wat het volume van jouw band is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing