Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang is een Amerikaanse vrouw in onze afmetingen als zij zegt een lengte 5,12 te hebben?

Hoe moet je die getallen interpreteren? Uit de toelichting blijkt dat dit lang is voor een vrouw, maar als ik het met https://feet-to-meters.appspot.com/nl/ omreken komt er slechts 1 meter 56 uit. Dus die methode klopt in elk geval niet.

een maand geleden
in: Wiskunde
Ritsuka
een maand geleden
de website die je gebruikt rekent alleen met feet, en neemt de 12 inches niet mee. Een site als deze kan het wel: https://www.rapidtables.com/convert/length/feet-to-meter.html
Amadea
een maand geleden
Dat is een goeie reactie, Ritsuka. Dit kan ik mooi gebruiken!
LeonardN
een maand geleden
Is ongeveer hetzelfde als zeggen:
Ik ben 1 meter en 100 centimeter lang.
ipv 2 meter lang.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Als een Amerikaanse vrouw zegt 5,12 te zijn, bedoelt ze meestal 5 voet en 12 inches. Dit is gelijk aan 6 voet.

In centimeters is 6 voet ongeveer 182,88 cm, omdat 1 voet gelijk is aan 30,48 cm. Dus, als je deze maat wilt gebruiken in Europese afmetingen: dan is ze ongeveer 183 cm lang.

Wie heeft nog meer tips voor het omrekenen van lengtematen tussen systemen? Laat jouw ervaring horen!
(Lees meer...)
een maand geleden
Amadea
een maand geleden
Merkwaardig dat dit antwoord in dezelfde seconde als dat ik de vraag plaatste al binnenkwam. Hoe kan dat?
Amadea
een maand geleden
Waarom is 5 voet en 12 inches gelijk aan 6 voet? Waarom zegt de vrouw dan niet dat ze 6 voet lang is?
ronron1212
een maand geleden
@Amadea dat is ai
ronron1212
een maand geleden
Je berekening is goed 1 meter 56 uit.
tinus1969
een maand geleden
@Amadea, omdat ze niet kan rekenen, of omdat ze 6 voet extremer vindt klinker, of omdat ze dit een logisch vervolg vindt op 5’10’’ en 5’11’’
Thecis
een maand geleden
6 ft is in de VS echt heel lang. Als vrouw wil je niet direct zeggen dat je 6 ft bent. Lengtes van 5.1 tot 5.3 komt regelmatig voor (150 a160 cm). Dan steek je er met 6 ft echt bovenuit. Ik kan me voorstellen dat die vrouw het uit schaamte zegt.
In Amerika meten ze in foot (voet) en inch (inch). Dat wordt weergegeven als 5'12" waarbij de ' staat voor voet en de " voor inch.
1 inch is 2,54 cm en dat is 1/12 deel van een voet.
1 voet is 30,48 cm (niet toevallig ongeveer de lengte van een echte voet van een gemiddelde man)

Waarom een inch 1/12 en niet 1/10 van een voet? Dat is ooit zo bepaald, net als 1 minuut 1/60 van een uur is en niet 1/100. Niet alles wordt altijd berekend in decimalen zoals wij dat doen met bijvoorbeeld grammen en meters.
De lengte van een inch is ongeveer de lengte van het bovenste kootje van de duim van een gemiddelde man. Dus die lengte en daarmee de 1/12 deel van een voet heeft wel een logische historische verklaring.

5'12" is dus 5 voet + 12 inch = 1,829, afgerond 1,83 meter

Als 12" hetzelfde is als 1', waarom dat niet gewoon 6' zeggen in plaats van 5'12"?

Daar kunnen meerdere redenen voor zijn:

- Een lengte die begint met een 5' klinkt minder lang dan een lengte van 6'. Vrouwen in Amerika zijn over het algemeen niet langer dan 1,80, dus een vrouw van 6' is daar inderdaad relatief lang. 5'12" klinkt dichter bij 5'10" of 5'11" dan 6'.

- Om het vergelijkbaar te houden met 5'10" en 5'11". Dan is meteen duidelijk dat 5'12" vergeleken met 5'11" maar 1" meer is.

- Het heeft ook te maken met precisie.
Een Amerikaan van 6 voet is ongeveer 1 meter 83. Dat kan ook 1,80 of 1,85 zijn, terwijl dat eigenlijk 5'11" of 6'1" is. Een Amerikaan van 5'12" is tussen de 1,82 en 1,84 meter. Dat is dus wat exacter weergegeven.

Wij doen dat zelf ook met onze meters. Als ik zeg dat mijn buurman 2 meter is, dan bedoel ik ongeveer 2 meter, of eigenlijk: minstens 2 meter. Dat kan ook best 2 meter en 5 cm zijn. Als ik wil aangeven wat zijn exacte lengte is, zeg ik dat hij 1,99 is, of 2,02 (2 meter 2), of als hij 2,00 meter lang is zeg ik letterlijk dat hij 'precies 2 meter' of 'exact 2 meter' is.

Vergelijk het ook met hoe wij het gewicht van een baby benoemen, 8 pond in plaats van 4 kilo. Bij jonge kinderen zeggen we ook dat het kind 11 maanden oud is, daarna 12 maanden oud, dan 13 en 14 maanden oud. Maar 12 maanden is een jaar. Dus je zou kunnen zeggen dat het kind 1 jaar en 1 maand oud is. Maar als ik zeg dat mijn achterneefje 1 jaar is, kan dat in feite alles zijn tussen 1 en 2 jaar oud. Met 12 maanden is voor iedereen duidelijk dat het kind tussen de 12 en 13 maanden oud is.

Het is dus helemaal niet zo gek om een lengte uit te drukken in 5'12" in plaats van 6'
(Lees meer...)
een maand geleden
Bordensteker
een maand geleden
Je schrijft: “De lengte van een inch is ongeveer de lengte van het bovenste kootje van de duim van een gemiddelde man. Dus die lengte en daarmee de 1/12 deel van een voet heeft wel een logische historische verklaring.” 1 inch komt echter al eeuwen overeen met de _breedte_ van een mannenduim, gemeten ter hoogte van de basis van de nagel. Niet met de lengte van dat kootje.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Inch#History De lengte van het bovenste kootje is aanzienlijk groter (en afgezien van lange nagels is de plek van het gewricht onderaan het bovenste kootje niet eenduidig te bepalen).
En je kunt met de duimbreedte om en om je twee duimen tegen elkaar aanleggen (steeds een rechtop en de andere ondersteboven) en zo zelfs zonder een meetlat een lengte ‘afpassen’. Het is dus een handig bruikbare maat. “Oorspronkelijk was een duim ongeveer gelijk aan de breedte van het bovenste kootje van de duim van een volwassen man.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duim_(lengtemaat)#Historie_in_en_rond_Nederland Ik heb geen lange vingers en heb je antwoord dienovereenkomstig geplusduimd. Dat gaat dan weer wel op basis van de duimlengte!
Bordensteker
een maand geleden
De zegswijze is ook: “geen duimbreed toegeven”.
Bron: https://oudegewichtjes.nl/spreekwoorden-gezegden-424.html
Inekez1
een maand geleden
Ah, goede toevoeging! Of verbetering eigenlijk. Heb ik het ooit verkeerd geleerd of verkeerd onthouden en nooit gecheckt of dat wel klopte... Ik heb dus ook altijd gedacht dat mannen vroeger heel korte duimen hadden en dat valt waarschijnlijk dan wel mee.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image