Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

9 personen verdelen in 2 groepen van 4 . Wat zouden de verschillende mogelijkheden zijn?

3 maanden geleden
in: Wiskunde
2.3K
Ritsuka
3 maanden geleden
En de laatste persoon dan?
mike569
3 maanden geleden
wordt als reserve gebruikt
ronron1212
3 maanden geleden
Wat wil je dan verdelen als een reserve is?
erotisi
3 maanden geleden
9 x 8 x 7 x6 = 3.024 mogelijkheden?
LeonardN
3 maanden geleden
Je vraag is ietwat onduidelijk. Is dit een wiskunde-opgave? Of wil je een paar spellen gaan spelen, waarbij je steeds de teams wil laten wisselen?
Als dat laatste kan je er beter even een verhaaltje bij schrijven wat precies het idee is.
mike569
3 maanden geleden
IK speel tennis (dubbel) wij zijn mijn 9 man . dus verdelen in 2 teams van 4 met 1 in reserve. Ook met een rotatie dat iedereen eens met elkaar speelt. De combinatie van 9 met 8 spelers is 9 . Dan moeten de spelers nog verdeeld worden. Is er een formule of ergens op internet ? Voor het geval er iemand bij komt vb 10 . 2 teams van 4 en 2 als reserve. In elk geval hartelijk dank
erotisi
3 maanden geleden
9 x 8 x 7 x6 = 3.024 mogelijkheden? Dat klopt natuurlijk niet want hierin is zelfs de positie in de groep belangrijk. Dat lijkt mij gezien jouw toelichting niet van belang. Dus het aantal mogelijkheden is aanzienlijk minder
LeonardN
3 maanden geleden
@erotisi je bent aan het rekenen aan iets wat imo geenszins aan de vraag noch aan de info in de reactie voldoet, volgens bij bereken je:
(voor 1 mag je A nemen, en 2 voor B).
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1243
1245
....
9876 Je kijkt volgens mij naar hoe je 9 mensen in 1 team van 4 kan plaatsen waarbij idd 1234 en 2134 en 2143 etc ook mogelijkheden zijn. Het idee zal echter iets moeten zijn als:
Team A: 1,2,3,4
Team B: 5,6,7,8 1,2 tegen 5,6
3,4 tegen 7,8 Nu ligt het er nog enigszins aan wat de vrager bedoelt met:
"Ook met een rotatie dat iedereen eens met elkaar speelt." (bedoelt hij alleen spelen met of eigenlijk ook tegen elkaar hiermee?!) Daarnaast snap ik niet zo goed waarom hij 2 teams van 4 wil. Je kan ook een compleet vrij indeling nemen zonder teams, zodat A ook met E,F,G,H speelt in team (en er niet enkel tegen). Ik vraag me ook af of de reserve echt zo letterlijk genomen moet worden. Is deze echt bereid nooit te komen spelen als de 8 altijd kunnen?
mike569
3 maanden geleden
Waarschijnlijk niet heel duidelijk beschreven wat ik zoek. Wij zijn met 9 spelers . 8 die spelen en 1 reserve ( die iedere week iemand anders is) .Hebben 1 terrein die we 3 uren kunnen gebruiken. Dus 90 min 1 speelt team A , de volgende 90 min speelt team B . Telkens 4 spelers . Tijdens het spel worden de spelers van elk team ook gewisseld zodat ieder eens met en tegen iedereen speelt . ab cd, ac bd, ad bc.
Ik zoek een verdeling zodanig (gedurend een jaar) dat ieder speler wel eens met of tegen iedereen heeft gespeeld. Vb week 1 abcd – efgh (res i). week 2 abef –cdgi (res h) enz
Groeten Mike

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Verdeel de teams in een twee groepen
Team 1: ABCD
Team 2: EFGH
(ik neem even aan dat je met "met elkaar spelen, ook tegen elkaar spelen bedoelt, in de zin dat je niet wilt dat in alle wedstrijden Jantje niet steeds tegen Pietje staat te spelen)

1e dag: ABxEF en CDxGH
2e dag: ACxEG en BDxFH
3e dag: ADxEH en BCxFG
4e dag: ABXGH en CDxEF
5e dag: ACxFH en BDxEG
6e dag ADxFG en BCxEH

Iedereen speelt nu 3x maal TEGEN iemand van het andere team, en 2 maal MET een persoon van het eigen team. (als ik het correct heb)
(Lees meer...)
3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Ik vraag me overigens af, of je echt 2 teams wil hebben. Bedoel je niet dat je 2 wedstrijden wil hebben en 4 teams waarvan de teams niet vaststaan?
Dan mag iedereen met en tegen iedereen spelen. Dan krijg je een hoop meer mogelijkheden, maar speelt iedereen een keer met elkaar maar ook tegen elkaar.
ABxCD en EFxGH
AFxCH en EBxGD Door 2 teams te eisen in je vraag(reactie), voorkom je dat A (en B en C en D) met E en F en G en H speelt. Die spelen dan alleen tegen elkaar.
mike569
3 maanden geleden
Waarschijnlijk niet heel duidelijk beschreven wat ik zoek. Wij zijn met 9 spelers . 8 die spelen en 1 reserve ( die iedere week iemand anders is) .Hebben 1 terrein die we 3 uren kunnen gebruiken. Dus 90 min 1 speelt team A , de volgende 90 min speelt team B . Telkens 4 spelers . Tijdens het spel worden de spelers van elk team ook gewisseld zodat ieder eens met en tegen iedereen speelt . ab cd, ac bd, ad bc.
Ik zoek een verdeling zodanig (gedurend een jaar) dat ieder speler wel eens met of tegen iedereen heeft gespeeld. Vb week 1 abcd – efgh (res i). week 2 abef –cdgi (res h) enz
groeten mike

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding