Wat is de kans dat een positieve uitslag correct is indien een test voor 95% accuraat is?
Stel dat 5% van de bevolking drugs gebruikt. Je gebruikt een test die 95% accuraat is. Iemand wordt willekeurig gekozen en krijgt de test. Het resultaat is positief. Wat is de kans dat deze persoon echt drugs gebruikt?
PS er wordt soms gesteld dat de kans 50% is maar is dat ook correct?
Overigens zou dan een niet-werkende test (die constant negatief geeft) nog beter zijn, aangezien minder dan 50% van de bevolking drugs gebruikt.
De kans dat iemand die negatief getest wordt ook negatief is is heel groot. (omdat bijna iedereen sowieso al negatief zou moeten zijn) Bedenk dit.
Ik zeg dat ik een waarzegger ben. (maar ik ben eigenlijk iemand die statistiek misbruikt)
In plaats van een chemische test laat een bedrijf mij bepalen of iemand drugsgebruiker is.
Ik zeg steeds dat een werknemer geen drugsgebruiker is.
Als het bedrijf een aardige afspiegeling is van de werkelijkheid, dan zal ik ~95% correct zijn. Bijzondere is dat als je een zwangerschapstest gebruikt als drugstest in een bedrijf met enkel mannen, dat je OOK 95% accuraat bent (als 95% v.d bevolking geen druggie is en wederom het bedrijf een aardige afspiegeling is).
"Toen een lezer schreef over het willekeurig selecteren van 100 van de 400 werknemers per kwartaal voor drugstesten, vroeg hij hoe groot de kans is dat een persoon in de loop van een jaar wordt uitgekozen. U beantwoordde een andere vraag: "Als een persoon in de eerste drie kwartalen niet is geselecteerd, wat is dan de kans dat hij of zij in het vierde kwartaal wordt gekozen?" Het antwoord op de laatste vraag is inderdaad 25 procent, zoals je schreef, maar het antwoord op de eerste is ongeveer 68 procent.
https://parade.com/45916/marilynvossavant/22-sunday-column-2/
Zo kan ook hier misschien worden gezegd dat bij de test alleen dat het wel 95% kans is dat het correct is, maar met de selectie vooraf wordt dat anders (50%).
hij nog maar 50% zeker zal zijn terwijl zijn test toch echt 95% accuraat is. Zou hij dan niet eerder denken dat de accuratesse van de test niet klopt ipv dat hij alleen 50% zeker is?
Dat is iig geen 50%, en het precieze antwoord hangt van de zogenaamde specificiteit vd test, en ook van de prevalentie van wat je test.
95% accuraat wil inderdaad zeggen dat je met 95% zekerheid kan zeggen dat je uitslag klopt. De uitslag kan zowel positief als negatief zijn. Wat je aangeeft, is de kans op een vals-positief resultaat. Je negeert echter de kans op een vals-negatief resultaat. Daarbij is de 95% zekerheid van je test niet hetzelfde als 5% van de bevolking die drugs gebruikt (en dus 95% niet). Maar door de getallen zo te kiezen, ga je wel verwarring in je hoofd creëren door de 95 en 5 correlatie te benoemen.
Hoe groot is de kans dat een werknemer in de loop van een jaar wordt uitgenodigd voor de test. Dat is 100% - de kans dat iemand helemaal niet wordt uitgenodigd. dus 1-(0.75)^4 = 100% - 31.6% is inderdaar 68,4% kans dat iemand in de loop van het jaar wordt uitgenodigd. Mijn fout, de berekening aldaar gedaan is dus wel goed. Sorry.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.